Relæ: Tænd for ventilation sammen med lys

Hej,

Jeg er ved at lave lidt om på vores badeværelse - herunder ny belysning.

På badeværelset sidder der hhv. Thermex regulator, kontakt til varmemåtte bag spejl og et udtag nede i et skab.
Alle tre ting har siddet på fasen fra kroneafbryderen, hvilket har givet fin mening (... bortset fra udtaget).

Der er forsyning ind med seperat fase - der kommer udtaget bare over på.

Sagen er dog den at der skal dæmper på lyset. Det vil også dæmpe spændingen til Thermex regulatoren og spejlet. Ikke så fremsynet lavet.

Anyways,vil gerne have ventilation og spejl til at tænde med lyset.

Jeg har jo en fase uden dæmp, så langt så godt. Men jeg ønsker jo først at koble fasen uden dæmp ind, når der kommer spænding på lyset. Er et normalt kiprelæ nok eller hvad skal jeg bruge?

 

Hej, Jeg er ved at lave lidt om på vores... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@S. Fabrin. Tak for det... Der kommer ikke relæ ud i tavlen - det vil være en alt for stor operation at få trukket om til det... Og desværre må jeg jo ikke placere det i en dåse, så det gør jeg (nok) ikke.
Men du skriver det er med microgap kontakter.Hvad tænker du udfordringen ved det skulle være?

.. og lidt samme spørgsmål med de potentialefri kontakter. Hvis der skulle være en svag spænding på altid, ser jeg ikke umiddelbart at det gør noget i praksis (?).

Skulle du vælge mellem de to relæer, hvilket er så bedst egnet til opgaven, hvis man ser bort fra placering?

 

Men du skriver det er med microgap kontakter.Hvad tænker du udfordringen ved det skulle være?
At kontakten ikke er godkendt til at virke som afbryder. Det er lidt flueknepperi.
At kontakten ikke er potentialefri, betyder at du kan få et stød, hvis du rører ved den spændingsførende leder, det er jo en halvleder, der er afbryder. Den har altid en lille lækstrøm.
Jeg ville vælge:
https://www.av-connection.dk/?PNo=ET-ER12001UC fordi det er et relæ, som afbryder når du slukker lyset.

fase
Tak. Havde faktisk bestilt det da jeg kom frem til det samme... Indtil jeg læste:

“This relay is not suitable to feed back the switching voltage signal of a dimmer switch. Use only relays ESR12DDX-UC, ESR12NP-230V+UC or ESR61NP-230V+UC for this purpose.”

Så nu står det mellem ESR12DDX-UC, ESR12NP-230V+UC, hvor jeg påtænker at gå med ESR12DDX-UC. Ser det tilsvarende korrekt ud, hvis det køres i enten "WR = Switching relay with 1 NO contact and 1 NC contact" eller "RR = Switching relay (closed-circuit current relay) with 2 NC contacts". Jeg er jo fint tilfreds med bare 1 NC.

https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/en/_bedienung/ESR12DDX-UC_21200302-1_internet_gb.pdf

Er dog en anelse usikker på, hvad der menes med:

Relays with suitable functions to feed back the switching voltage signal of a dimmer switch: From 110V control voltage and in the settings 2S, WS, SS and GS glow lamp current up to 5mA, dependent on the ignition voltage. 

... sætter i øvrigt bare en lille 5 modul IP65 tavle op bagerst i skabet. Så er der ikke noget forkert i det jo, mht. at bruge tavlekomponenter.

 

Jeg er jo fint tilfreds med bare 1 NC. ---> Mener 1NO selvfølgelig.

Hvilket betyder at ESR12DDX burde kunne bruges i "2R" eller "WR" mode (... og ikke RR som jeg fik skrevet).

 

Vil bare lige sige at ESR12DDX relæet gør det fint. Har dog måtte sætte en lille smule minimums dim på lysdæmperen, da relæet eller står og klikker til og fra, med lyset helt i bund.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis