Relæ: Tænd for ventilation sammen med lys

Hej,

Jeg er ved at lave lidt om på vores badeværelse - herunder ny belysning.

På badeværelset sidder der hhv. Thermex regulator, kontakt til varmemåtte bag spejl og et udtag nede i et skab.
Alle tre ting har siddet på fasen fra kroneafbryderen, hvilket har givet fin mening (... bortset fra udtaget).

Der er forsyning ind med seperat fase - der kommer udtaget bare over på.

Sagen er dog den at der skal dæmper på lyset. Det vil også dæmpe spændingen til Thermex regulatoren og spejlet. Ikke så fremsynet lavet.

Anyways,vil gerne have ventilation og spejl til at tænde med lyset.

Jeg har jo en fase uden dæmp, så langt så godt. Men jeg ønsker jo først at koble fasen uden dæmp ind, når der kommer spænding på lyset. Er et normalt kiprelæ nok eller hvad skal jeg bruge?

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne lave det sådan, at du har en afbryder, som tænder for det hele. Så sætter du en lysdæmper på den ledning, der går til lyset. Du kan ikke lave det med et kiprelæ. Den kræver impulser og ikke konstant spænding. Et relæ kan godt trække, når du tænder lyset, men falder sandsynligvis fra når du dæmper lyset.

fase
S. Fabrin skrev den 21-09-2019 22:52:43

Du kunne lave det sådan, at du har en afbryder, som tænder for det hele. Så sætter du en lysdæmper på den ledning, der går til lyset. Du kan ikke lave det med et kiprelæ. Den kræver impulser og ikke konstant spænding. Et relæ kan godt trække, når du tænder lyset, men falder sandsynligvis fra når du dæmper lyset.

Det er bare ikke en sexy løsning først at skulle tænde for en “hovedafbryder” og dernæst lyset.

Jeg har overvejet det du foreslår, da lyset er delt i to - og så må jeg bare undvære dæmp i badet... Men der må da findes et relæ der slår til ved konstant spænding mellem eks. 12-230V? ... Eller også drømmer jeg bare...

 

Nej det er ikke en sexy løsning, men det kunne jo være, at lyset var konstant dæmpet, og så skal der kun betjenes en afbryder. Du skrev i første omgang ikke noget om, at lyset var opdelt på to lampesteder. Så ideen med en afbryder til brusekabinen og en med dæmp til resten kunne være en løsning. Hvor sexy den så er, får du lov at bedømme.
Et relæ, der har en indkoblingsspænding på 230V og en holdespænding på ned til 12V, har jeg til gode at se, men med lidt elektronik, skulle det kunne lade sig gøre. Og hvor havde du så tænkt dig det skulle placeres?

fase
Hehe, den er ikke så sexy som én kontakt og dæmp over det hele - det har selvfølgelig også sine fordele, ikke at tænde for ventilation og spejl, når man bare bruger toilettet.

Men ja... Ellers skal man se på noget home automization. Det virker bare som at gå over åen efter vand. Det lyder bare så simpelt: “Hvis A er tændt, tænd for B. Når A slukker, sluk for B”

Det hele sidder nede i et skab på badeværelset, der er rigeligt plads.
Havde dog foretrukket at forsyningsdelen var holdt på loftet, og der var trukket ned til hvad der nu engang skulle bruges.
Det er lavet af en tidligere ejer, som angiveligt skulle have været elektriker.

Går alt galt slasker jeg en PIR op i badet ;)

 

Nu er det jo svært at lave sexede installationer ud fra mere eller mindre fyldestgørende beskrivelser. Min beskrivelse er ikke af typen “Hvis A er tændt, tænd for B. Når A slukker, sluk for B”. Du har ikke rigtig forstået, at lysdæmperen ikke behøver betjenes, hver gang lyset tændes, men alene når lyset reguleres. At sætte en PIR føler op til at styre ventilatoren lyder udmærket, men det var slet ikke med i dine første betragtninger om styring af lys og ventilation. Du ville have et relæ af en eller anden slags.

fase
Annonce
Man kan nogen gøre det så indviklet og sexet at det er ret upraktisk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 22-09-2019 00:05:05

Nu er det jo svært at lave sexede installationer ud fra mere eller mindre fyldestgørende beskrivelser. Min beskrivelse er ikke af typen “Hvis A er tændt, tænd for B. Når A slukker, sluk for B”. Du har ikke rigtig forstået, at lysdæmperen ikke behøver betjenes, hver gang lyset tændes, men alene når lyset reguleres. At sætte en PIR føler op til at styre ventilatoren lyder udmærket, men det var slet ikke med i dine første betragtninger om styring af lys og ventilation. Du ville have et relæ af en eller anden slags.

 Andre sjove idéer er altid velkomne :)

Anyways, så sidder forsyningen nede i skabet. Herfra er der så trukket fase, nul og tænding ud til kontakten. Hvis jeg skal have en hovedafbryder ud i kontakten, skal jeg i så fald have sløjfet fasen - kan dog godt lade sig gøre, hvis jeg napper det ene kabel til lampestedet - det løber nemlig retur ud i skabet og derfra til loftet, tror jeg (... mit OCD med farver på kablerne vil dog ikke kunne lide det). Må lige overveje idéen med en hovedafbryder :)

 

Du kunne også overveje at opsatte en 230V hygrostat, som tænder for ventilation i badet og varme i spejl, når man går i bad og luftfugtigheden derved stiger.
Så fortsætter ventilationen også med at køre selvom du forlader badeværelset og slukker for lyset! 

Og så sætter du bare en egnet lysdæmper på til din belysning. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tror løsningen bliver at jeg trækker om og sætter en hovedafbryder.

Hygrostat var faktisk noget af det første jeg så på. Dog har vi dør på ud til bruseren, så den skal sidde i vådzonen. Der er fliser fra gulv til loft, har ingen ekstra liggende, så hygrostaten ville skulle sættes i loft.

Anyways. Det relæ jeg egentlig søgte, ville det her ikke klare tricket?
https://www.av-connection.dk/?PNo=ET-ER12001UC
... bortset fra at det er til montering i tavle, men ...

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis