Udskiftning af kælderdør

Hej. Jeg er ny her, men har længe fulgt diverse tråde fra sidelinjen.

Jeg skal indenfor den nærmeste fremtid udskifte kælderdøren i et ældre hus jeg har købt. Døren er gammel, slidt og ikke til at bruge til noget længere. Det er dog langt fra en dør efter standardmål. Døren er i tre fag hvor den midterste er selve døren og de to sider også kan åbnes. Samlet set er det hele ca. 200 cm bredt og omkring 215 cm i højden på det højeste sted, for toppen af døren går naturligvis også rundt i en bue.

Min plan er umiddelbart at købe en dør der passer ind i midten af hullet og så sætte den fast i to lægter på hver side. Siderne bliver så lukket med en ekstra lægte og trykimprægnerede brædder på ydersiden.

Lyder det som en fornuftig plan? Eller er der nogle garvede folk med bedre bud?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Yderdøre og vinduer laver man altid på mål. Der er ikke nogle standardmålmål. Ihvertfald ikke hvis du køber ved en almindelig døre/vinduesproducent.

Jeg ville købe en parti der kunne dække hele hullet.Men jeg ville, modsat det nuværende, bestille det med en normal bredde dør og så med to fast sidepartier. Derimod er det tvivlsomt om jeg ville få det lavet med bue foroven. Det kommer nemlig nok til at koste lidt ekstra. Det sidste kommer dog an på huset.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak for det hurtige input. Den bedste løsning ville klart være at købe en dør der kunne dække hele hullet. Buen er desværre ret central, da det er selve murhullet der er muret på den måde. Ude i siderne er der ikke mere end knap 170 cm fra top til gulv, så buen er ret markant. Jeg forestiller mig, at det er ret bekosteligt, at få fremstillet en dør med den slags form, og det er derfor jeg tænker om jeg ikke selv kan lukke siderne af.
Velkommen på lds
Jeg ville bestille en dør på 90 cm og så vindues partier i begge sider. Buen over døren kan så dækkes ind udefra med krydsfiner plader eller andet egnet plade, isolering over døren og så en ligeledes en plade indenfor. Der er jeg ret enig med Kermit.
Det vil giver et lysere rum indenfor når der er vinduer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis