Ikea Skab: Låger falder af - skruer binder ikke.

Hej,
Jeg har købt et Bestå garderobeskabmed 6 låger ( brugt ) og når jeg skruer hængslerne i binder skruerne ikke nok til 1 af lågerne fordi der allerede har været skruet i dem. Skulle jeg se om Ikea har noget Lim at putte i hullerne hvor skruerne skal i? Eller skal man prøve at skaffe nogle Rawplugs der passer til de små tykke skruer?

Jeg er nybegynder indenfor håndværks verden og håber der er nogen der kan hjælp / har en løsning til sådan en situation.

Det er det her skab jeg har købt
Bestå Skab
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har mødt tændstikker i nogle borehuller her i mit 100 år gamle hus. Måske sådan nogle ind i hullet med lidt snedkerlim på.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
En måde at løse det på, er ved at bore hullerne op, og lime et stykke træ (rundstok eller dybel) i hullet. Skær det overskydende træ af, bor for, og skru lågen fast med almindelige spunskruer. Jeg har gjort det før, og det virker.
pointen er at hullet skal fyldes med noget, sammen med trælim. Om det er rundstok eller tændstikker er ikke så afgørende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LMO skrev den 21-09-2019 23:25:01

En måde at løse det på, er ved at bore hullerne op, og lime et stykke træ (rundstok eller dybel) i hullet. Skær det overskydende træ af, bor for, og skru lågen fast med almindelige spunskruer. Jeg har gjort det før, og det virker.

 
Jeg har lige tilføjet billedet af hul og skrue: Hullerne er så små at der lige præcis kan passe en tændstik . Jeg vil gøre det ved alle 6 skabs-låger da de sidder ustabilt - er brugte.. Vil det sige at jeg bare skal bruge 12 tændstikker - en til hvert hul? Evt splitte tændstikken i 4 tynde pinde og sætte dem i hvert hul? Og så bare gå i Silvan og få noget trælim og så bruge de samme skruer (jeg kender ikke diameter på skruerne der fulgte med men de passer jo til hullerne)  



Når kanter på huller er så flossede som de er, så er MLO `s opskrift det bedste. Det kan være med en f.eks. 10 mm dybel. Der bores 10 mm hul,  lim hele vejen rundt i hullet og dybel slås i. Efter et pr timer kan man save dybel af plan med kanten. Der skal bores for i dyblen med bor der er mindre end skruens diameter men større end kernen i skruen. Jeg vil tro det er 4 mm skrue så en 3 mm bor er ok.
Du behøver nok kun 1/2 antal dybler da der kun skal bruges et lille stykke fra hver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 22-09-2019 12:45:36

Når kanter på huller er så flossede som de er, så er MLO `s opskrift det bedste. Det kan være med en f.eks. 10 mm dybel. Der bores 10 mm hul, lim hele vejen rundt i hullet og dybel slås i. Efter et pr timer kan man save dybel af plan med kanten. Der skal bores for i dyblen med bor der er mindre end skruens diameter men større end kernen i skruen. Jeg vil tro det er 4 mm skrue så en 3 mm bor er ok.
Du behøver nok kun 1/2 antal dybler da der kun skal bruges et lille stykke fra hver.

 Jeg kan se at et 6mm bor er for småt til hullet (hullet er nok mindre) dvs skruen er nok som du siger omkring 3-4mm. Dvs jeg tager i silvan  /hjemfix / Bauhause og køber mig et 10mm bor, en lille sav, noget trælim og så nogle 10mm Dybel / rundstokke.  Det lyder som en plan :D JEg må nok hellere gøre det samme på skabslågerne dvs 4 skruer pr beslag og der er 12 beslag dvs 48 huller så evt 24 dybel på 10 mm? 

Argh jeg mente et 6mm bor er for STORT til at passe i hullet ;) 
De steder hvor skabs siden står ind imod et andet skab, kan du godt bore lidt dybt, og bruge lidt længere skruer, selv om hullet så går ud igennem siden på det ene skab og rører ved nabo skabet.
Der hvor skabet står frit uden en ekstra friside, skal du bore lidt forsigtig med hensyn til dybde. Når der i forvejen er et mindre hul kan du nemt mærke når boret er i bund.
Jeg ved ikke om du skal købe en lille sav. En almindelig billig fukssvans er prim til opgaven og den er anvendelig til mange andre ting.
Boret skal være metalbor, eller spiralbor beregnet til træ. Mur - spade - og sneglebor dur ikke til denne opgave.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan også dele tændstikkerne med et stemmejern så det passer i de små huller
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En god kammerat skrev at jeg skal: 
1, puste alt ud af hullerne
2. Fylde alle hullerne ud med trælim eller trælim+ savsmuld
3. Bore med 4mm bor, og så putte skrue i når limen er helt tørret :)
 
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også