Ikea Skab: Låger falder af - skruer binder ikke.

Hej,
Jeg har købt et Bestå garderobeskabmed 6 låger ( brugt ) og når jeg skruer hængslerne i binder skruerne ikke nok til 1 af lågerne fordi der allerede har været skruet i dem. Skulle jeg se om Ikea har noget Lim at putte i hullerne hvor skruerne skal i? Eller skal man prøve at skaffe nogle Rawplugs der passer til de små tykke skruer?

Jeg er nybegynder indenfor håndværks verden og håber der er nogen der kan hjælp / har en løsning til sådan en situation.

Det er det her skab jeg har købt
Bestå Skab
Hej, Jeg har købt et Bestå garderobeskabmed 6... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kurta skrev den 27-09-2019 22:27:57

Som ev elmand skriver, så vil de ikke flække, når de er limet fast. Limen skal være tør osv. inden du begynder at skrue noget i. Dernæst skal du være opmærksom på, at den type skruer, som du viser på billedet, skal have forholdsvis store forborede huller, idet "kernen" af skruen er lige tyk hele vejen, og hullet skal faktisk være lige så bredt som "kernen" af skruen, således at kun kærven skal skære sig vej ind i dyblen. Du kan jo måle hulstørrelsen på et af de forborede huller, som der i øvrigt er i skabssiden, så ved du hvor stort hullet i dyblen skal være.

Det med at hullet skal være lige så bredt som skruen ( "kernen"), kan jeg ikke helt forstå fordi, skruen skulle jo gerne kunne bores ind i træet og sidde fast og det kan det vel kun hvis jeg forbore et hul der er 1mm mindre end skruens diameter? Kærven på skruen skal være udenpå hængslet, så det kommer ikke til at bore sig ned i dyblen :)
Jeg tror jeg prøver nogle låger med 10mm dybler og nogle med 13 eller 15mm dybler så kan jeg se hvad der virker bedst:) 

Kernen i skruen er den diameter, som er indenfor gevindet. Det er selve gevindet, der holder fast. Billedet er bare et eksempel. Du kan tydelig se gevindet. Og det, der er indenfor gevindet, er kernen.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
S. Fabrin skrev den 27-09-2019 23:37:46

Kernen i skruen er den diameter, som er indenfor gevindet. Det er selve gevindet, der holder fast. Billedet er bare et eksempel. Du kan tydelig se gevindet. Og det, der er indenfor gevindet, er kernen.

 Det giver go mening!
Hvilket måleinstrument ville være godt at bruge her? Jeg bruger nok kurtas råd med at måle hullet da jeg ikke lige har instrumenter til at skruekernens diameter.

Du kunne jo bruge en skydelære til at måle kernen, men skulle hullet blive en mm. for lille, så går det nok.

fase
Det er vel faktisk de samme originale skruer, som du vil bruge igen. Så er det jo bare at tage et bor og stikke ind i et eksisterende hul. Går det stramt, løst etc.  Så prøver man evt. med et andet.

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skruen kommer til at være længere end den dyvel der kan passe ind i hullet fordi det 10mm træbor jeg har har en spids der stikker ud i enden, tror i det går at skruen går igennem dyvlen? hver skab er tungt og vejer mindst 5kg. .

Kurta: Det var en god ide :)

Kan jeg bore for med metalbor?
Jeg har kun træbor ned til 4mm og skruen er 3mm, tror i jeg kan bruge et metalbor til at bore for i dyvlen?

Metalbor virker fint i træ, - det er kun det omvendte der er en dårlig ide :-)
Du kan godt bruge et metalbor til at bore for med, og det gør ikke noget, at skruen går gennem dyblen.

fase
Tak, det er godt at få lidt rådgivning fra nogen der har praktisk erfaring :) Faktisk er metalbordet bedre til at bore hul til dyvler fordi det ikke har den lange spids i enden. Nu har jeg bare smidt dyvlerne ind med lidt trælim rundt om, dog ikke sat dem i spænd (mangler en skruetvinge til det formål). 2 af dyvlerne stikker 1-2mm ud af skabet men det er vist okay, så lader jeg limen tørre til i morgen og bore for til Skruerne med 3mm metalbor midt i dyvlen :) 
Træbor fås også uden spids. Slap af - det er vel ikke en Ph.D du skal udfører.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også