Blegning og rengøring af IKEA reol

Hejsa alle

Vi har en ca. 8 år gammel IKEA reolvæg. Den står ca. 5 meter fra vores komfur / emhætte.
Den er begyndt at se en anelse gul, eller gulnet ud.
Den står i et ikke ryger hjem.

Vi har nu malet hvid maling på igen.. dvs. væggene har været hvide hele tiden men i forbindelse med, at vi lægger nyt gulv, får væggene også lige en omgang.

Vi vil godt rense / blege den hvide IKEA reol, men hvad virker - Vi har ikke lyst til at købe en ny - den var ikke billig. Især de 3 åbne overskabe er gulnet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv først med noget affedtnings-spray. Den slags man bruger til biler.

Det vil ofte tage misfarvningen
På Youtube bleges gamle computere der er helt gule, de bruger noget der ikke kan købes i danmark kaldet retrobrite https://www.youtube.com/results?search_query=retrpbrite, men de bruger også almindelig brintoverilte. Det er helt vildt hvad de kan få som nyt igen.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
tak. Vi har også talt om brintoverilte eller oxalsyre.. affedter ved jeg ikke rigtigt med.. det må lugte..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

PeterR skrev den 21-09-2019 19:58:28

På Youtube bleges gamle computere der er helt gule, de bruger noget der ikke kan købes i danmark kaldet retrobrite https://www.youtube.com/results?search_query=retrpbrite, men de bruger også almindelig brintoverilte. Det er helt vildt hvad de kan få som nyt igen.

 Plastik bliver gult pga. af det reagerer med UV. Brintoilten bleger det ikke, men binder de frie radikaler der er dannet som følge af reaktionen med UV-lys. Så det vil ikke virke på træ og malede overflader. Læs evt. mere her:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4320144/

Hvis reolen har stået tæt på komfuret? Så skal den altså i min bog affedtes / afrenses.

Har selv lige været turen igennem med lamper der har hængt et par årtier i Scala’s friture-helvede (før bygningen blev revet ned). De var urin-gule, men blev kridthvide efter affedtnings-spray.

samme rum som komfur og stue.. Det er ikke direkte gult men alligevel så er det heller ikke hvidt

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Ok, kan godt være det kun virker på plastic. Men virker gør det.

Affedning = almindelig salmiak spiritus. Ikke så meget hokuspokus.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
ahh ok takker. tester det

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også