Fejlfinde på pc?

Hej
Min Acer Win 10 stationære PC er gået i dvale og jeg kan ikke vække den igen....og hellere ikke starte længere.
Jeg har skruet PSU ud kigget indeni og målt alle stik igennem, også alle de sorte ledninger om der er minus på dem alle.
Voltmeter viser de rigtige spændinger.
Jeg har bippet on/off kontakten igennem, på PC kabinetts forside. Dvs. når jeg trykker på den, er der gennemgang og når jeg slipper afbryder den.
Hvad kan jeg ellers måle og hvordan, for at finde ud af hvad der er gået i stykker?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En PSU er svær at måle igennem som sådan.
Kan du ikke låne en af en kammerat for at være sikker på at det er strømmen den er gal med?
Mvh.
Mikkel
Hvis man har mistanke til  psu, er det altid en god ide, at prøve at sætte en anden i. PSU.en sender jo strøm afsted i mange retninger og med forskellige spændinger og fejl et enkelt sted kan så give nævnte fejl.
Når du ser inde i den, når den får strøm, hvad ser og hører du så? Er der led på bundkortet, som lyser? Er der blæsere som går i gang (cpu, kabinet, grafikkort osv)? Kan du høre harddisken snurre? Andre ting?
Men næsten uanset hvad svarene vil være - prøv med en anden psu, da det er det letteste sted at fejlsøge og det er slet ikke sjældent, at en psu står af.  Jeg har skiftet et utal af dem, da rep af pc.er bl.a. er en af mine hobbyer.

Kurt B. Andersen
Det kan også systemboardet der ikke sender power-good signal til PSU'en og så tænder den ikke. Jeg ville dog også starte med en ny/anden PSU først.

Vh.

Peter

Mange tak, men det er ikke PSU. Jeg har prøvet at låne PSU af min trofaste Win XP .

Jeg har også prøvet grafikkortet i en anden PC og det virker fint.
Og jeg har lånt RAM kort fra en anden PC, og den vil stadigvæk ikke starte.
Det må næsten være bundkortet eller CPU, som er stået af.
Man kan ikke fejlfinde om det er bundkortet eller CPU, vel?

Jeg har spillet billiard online, en halv time før computeren var gået i stykker. Spillet forløber altid flydende , men den dag var det begyndt at hakke lidt.
Hvis jeg skal have et nyt bundkort og en ny processor, er det muligt at beholde harddisken med Windows10? Jeg har diverse filer på den som jeg vil beholde.
For et stykke tid siden var jeg begyndt at overspille musik fra kassettebånd på min Win10 PC.
Dem vil jeg gerne beholde, fordi jeg har smidt de kassettebånd ud.
På billedet, den deffekte Win 10 PC ligger på gulvet i små stykker og Win XP PC i kabinettet.
Det bundkort der er i Win 10 PC er noget billigt skrammel, tror jeg. De eneste oplysninger jeg kan finde om bundkortet, er dem folk skriver i salgsannoncer ( på billedet).
Det er et micro ATX bundkort, men det er 4,4 cm kortere i bunden, i forholdt til standard micro ATX.
Micro ATX måler 244x244mm og mit 244 x 200mm

Er du så kommet frem til en løsning? Mange gange hjælper en reinstallation (nulstilling), men det er noget bøvlet hvis man har meget software hvoraf noget skal deaktiveres først inden det kan reinstalleres (Adobe). Det er jo bare noget svært når Pc'en ikke kan starte.

Vh.

Peter

Annonce
Du kan godt redde dine filer, men regn ikke med at du bare kan skifte bundkort og så starte Windows igen. Slet ikke hvis Windows var præ-installeret da du købte maskinen. De "brænder" licensnøglen i en chip på bundkortet og den er derfor ugyldig hvis man skifter det. Jeg har prøvet det flere gange, når jeg har fået skiftet bundkort på min Dell under garantien. Hver gang har de givet mig en ny Windows licens-nøgle.

Men du kan uden problemer sætte harddisken i en anden computer eller i en ekstern-harddisk-skuffe og derefter tilslutte med USB og kopiere filerne.

Mvh. AllanE
Hvis den er helt helt sort død er det nok ikke almindeligt HW. Hvis det fx er ram, så starter maskinen og laver en fejl. Måske en serie bib lyde som indikerer hvor fejlen er.

Start knappen i dit tower er forbundet med to små pinde på bundkortet. Prøv at tage ledningen der af og kortslut de to metal pinde manuelt ( evt med en skrue trækker )
Hvis du sætter harddisken i en anden computer, så husk at gå i BIOS og fortæl computeren hvilken disk den skal boote fra.

Jeg købte engang sådan et sæt her til at redde filer: https://www.av-cables.dk/usb-2-0-til-sata-adapter/usb-2-0-til-ide-sata-converter.html?gclid=EAIaIQobChMI5Mr2vMam5QIVDk8YCh3Elw9AEAQYCCABEgJJIfD_BwE
Ja, det er en god ide med en adapter som den der linkes til. Men køb endelig i en USB3 version. Det er en langsommelig affære med USB2   Og koster ikke mere med USB3.


Mvh. AllanE
Hvordan går det med din Acer ? 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis