Hjul størrelse trailer

Hej,
arbejder på at købe en ny og lidt større trailer, er blevet anbefalet en 2 akslet af flere pga bedre køreegenskaber. 
Regner med det bliver en 750 kg. Den fås med både 13" og 10" hjul, og spørgsmålet er så hvad det taler for det ene frem for det andet? Synes ikke helt min internet research har givet mig et fornuftigt svar.

Jeg har kig på en Brenderup 3251, dvs højbygget (med hjulene under ladet), hvilket passer med den størrelse lad jeg har brug for, og jeg synes måske det kunne være en fordel at den er
1) lidt lavere da kuglen på min Skoda Superb ikke sidder så højt
2) lidt laverelæssehøjde

er der andre argumenter for eller imod jeg har overset?
R
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en Variant 750 kg boogie med 10 tommer hjul. Vældig tilfreds med den.. Dog når jeg kører med den uden last ved 90 i timen kan den godt "hoppe" lidt.. Men om det er hjul eller bil der bevirker det ved jeg ikke. Er desuden glad for den lavere læsse højde plus at alle sider kan fældes ned 👍😀

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Forskel på 10 og 13 " hjul er læssehøjden, samt 13" hjul skulle give bedre kørselskomfort.
De fleste trailere kan du vælge støddæmpere til, de giver en mere rolig trailer.
Jeg har lige købt en Brenderup 4260 2 tons, med allu sider, til arbejde, en rigtig fin trailer til prisen.
Hvis du skal have med bremsere, så kik, ofte koster det ikke alverden mere at få en til højere lastevne.
Den jeg købte til arbejde kostede 1000kr+m mere end en 1300 kg.
Vær opmærksom på at en boogi trailer er mere besværlig at skubbe rundt med på håndkraft.

Der findes jo også et pænt udvalg i højtbyggede (hjulene under kassen) 1 akslede trailere..


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du vil have 2 aksler og kun 750 kg totalvægt, tror jeg ikke der kan mærkes forskel på 10" og 13" hjul. Hvad angår køreegenskaber har sporvidde og højde på tyngdepunktet stor betydning.

Søren O
Tak for hjælpen!
Jeres råd er taget til efterretning.
Det bliver en højbygget med 10" hjul og een akse. Hvilket ikke var det jeg oprindligt havde tænk, men det virker som et bedre bud.
Endte med en Brederup 3251 750 kg med to aksler og netsider. Er super glad for den!!
Jeg skal tit skubbe den i højt græs, og efter at have prøvet mig frem synes jeg det er nemmere at "tippe" en to akslet ved at træde på træk armen og lægge kræfter i mens mans skubber - end det at trække rundt med et næsehjul.
Desuden er jeg enig i at den er meget mere behagelig at trække med to aksler end med en.
Og så er jeg super glad for at jeg skiftede til 10” hjul, det passer i højden til min bil (Skoda superb). Har mens jeg har kigget trailer set mange mellemklassebiler køre med en toakslet trailer som kun støtter på de to forreste hjul, og det er da lidt fjollet. Ifølge forhandleren passer 13” hjul til en trækkrog med tophøje på 48 cm og 10” til 44 cm. Min krog er på ca 45 cm så det passer perfekt.
Tak for hjælpen.
Koblingshøjden på et synsfrit træk på køretøjer med max. 3500 kg. totalvægt skal ved totalvægten sidde i en højde på 385 mm +/- 35 mm. til kuglemidte. Så er det fuldstændigt ligegyldigt hvor stor din bil er, og hvilken hjulstørrelse der er på din trailer.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis