Installation af komfurudtag

Mit komfurudtag sidder for højt oppe på bagvæggen, så på grund af komfurudtagets størrelse og bagstykket på komfuret,  så kan komfuret ikke komme helt op til bagvæggen.
Jeg havde tænkt mig at udtaget skulle rykkes ned, så det sættes i en højde af 20 cm over gulvet. Hvis det bliver sat 20 cm over gulvet, så vil der være plads til at komfuret kan komme helt op til væggen. Men hvis jeg en dag køber et nyt komfur vil der så være risiko for at jeg står med det samme problem?
Så findes der placering der er idiotsikker- så jeg ikke støder på det problem igen?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er den indmuret, eller er det en membrandåse?
Et par billeder ville hjælpe meget.
Du kan gøre flere ting.
Sætte en indmuringsdåse i og montere et fuga komfurudtag. De fylder ikke så meget.
Trække et nyt kabel (hvis der er tomrør) og monterer en membrandåse. Sørg for kablet bliver langt nok, hvis du skal flytte det i fremtiden.
Du kan også sætte en dåse op inde i nabo skabet og trække et kabel ud til ovnen.
Tak for tre gode alternative måder til at løst problemet med komfurudtaget.

Men hvis jeg stadig skulle bruge det eksisterende udtag - er der så en placering på bagvæggen som er idiotsikker og fremtidssikret, så jeg ikke vil komme til at stå med det samme problem?
Du bør få flyttet dit komfurudtag ned mod gulvet. I monteringsvejledningen er der tit angivet, hvor der er plads til udtag. Du kommer formentlig ikke ud for at det gentager sig, da de fleste komfurer er indrettet til at have tilslutningen i den faste installation nederst.

fase
Hvis kabel / ledninger  kommer oppefra kan den ikke flyttes nedad uden at trække ny kabel eller forlænge den eksisterende med pressemuffer og krympe slange. Du kan hugge et pænt hul i væggen som der lidt større men især længere ned en den dåse der sættes i. Så kan man i denne " niche " montere en JAUS dåse. Det er en dåse der er beregnet til udvendig montering, men i en niche kan den sidde så den ikke fylder ud over murens overflade.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis