Hjælp til nyt tag :)

Hej :) VI står og skal have nyt tag på mit gamle eternit skifer fra 67, da det er slidt og uæt flere steder :( Jeg er selv uddannet tømrer men har aldrig rodet med asbest tag og det er mange år siden jeg forlod faget. Havde taget været uden asbest ville jeg selvfølgelig rive det hele ned og lave nyt. Jeg søger den løsning hvor der er mindst udledning af asbest efter oprydningen osv. Håber i vil hjælpe med jeres erfaringer

Jeg tænker at ligge et ståltag ovenpå og lade det gamle ligge. Men har også et tilbud hvor et firma river det gamle helt ned og ligger et nyt bølge eternit for 170.000kr
Og her kommer jeg i tvivl:

1. Hvilken metode sviner mindst når projektet er helt færdig og rengjort. tag på tag eller rive ned og nyt på?

2. har det nogen effekt på prisen ved evt slag af huset, at det gamle asbest tag stadig ligger der under et nyt ståltag?

3. Skal der undertag mellem det gamle tag og det nye?

4. Er det korrekt hvis man bare bruger det gamle tag som undertag til det nye stål, så for man en k3 for dødt undertag. Og kan man afhjælpe det ved at ligge nyt undertag i banevare mellem det gamle og det nye

Håber i vil hjælpe :) 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg stod i præcis samme dilemma. Tilbud på nyt stål ovenpå det gamle = 90000 kr. Det spørgsmål stillede jeg dengang herinde og det klare svar var: - af med gamle. 
Dels er du dårligt stillet med et gl. asbesttag, som end ikke er sikkert som undertag. Og selvom de dårlige plader skiftes, er dine lægter sikkert allerede begyndt at hænge, og måske endda endnu tyndere som alm. skillerumslægter.
1: Tømrere og nedbrydnings folk vil sikkert anvende alt sikkerhedsudstyr + regn med det eksisterende isolering fjernes og der støvsuges overalt på dit loft.
2: Nogle kommuner ønsker ikke længere asbest fra nedbrydning, derfor er saneringsprisen høj der. Og ja, ingen tvivl. Ligger der asbest under, vil prisen være lavere.
3: Vist ikke et krav, men en god sikring. ( men husk højden )