Hjælp til nyt tag :)

Hej :) VI står og skal have nyt tag på mit gamle eternit skifer fra 67, da det er slidt og uæt flere steder :( Jeg er selv uddannet tømrer men har aldrig rodet med asbest tag og det er mange år siden jeg forlod faget. Havde taget været uden asbest ville jeg selvfølgelig rive det hele ned og lave nyt. Jeg søger den løsning hvor der er mindst udledning af asbest efter oprydningen osv. Håber i vil hjælpe med jeres erfaringer

Jeg tænker at ligge et ståltag ovenpå og lade det gamle ligge. Men har også et tilbud hvor et firma river det gamle helt ned og ligger et nyt bølge eternit for 170.000kr
Og her kommer jeg i tvivl:

1. Hvilken metode sviner mindst når projektet er helt færdig og rengjort. tag på tag eller rive ned og nyt på?

2. har det nogen effekt på prisen ved evt slag af huset, at det gamle asbest tag stadig ligger der under et nyt ståltag?

3. Skal der undertag mellem det gamle tag og det nye?

4. Er det korrekt hvis man bare bruger det gamle tag som undertag til det nye stål, så for man en k3 for dødt undertag. Og kan man afhjælpe det ved at ligge nyt undertag i banevare mellem det gamle og det nye

Håber i vil hjælpe :) 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg stod i præcis samme dilemma. Tilbud på nyt stål ovenpå det gamle = 90000 kr. Det spørgsmål stillede jeg dengang herinde og det klare svar var: - af med gamle. 
Dels er du dårligt stillet med et gl. asbesttag, som end ikke er sikkert som undertag. Og selvom de dårlige plader skiftes, er dine lægter sikkert allerede begyndt at hænge, og måske endda endnu tyndere som alm. skillerumslægter.
1: Tømrere og nedbrydnings folk vil sikkert anvende alt sikkerhedsudstyr + regn med det eksisterende isolering fjernes og der støvsuges overalt på dit loft.
2: Nogle kommuner ønsker ikke længere asbest fra nedbrydning, derfor er saneringsprisen høj der. Og ja, ingen tvivl. Ligger der asbest under, vil prisen være lavere.
3: Vist ikke et krav, men en god sikring. ( men husk højden )
4: Den skulle være god nok. Det bliver højt, husk afstand til luft mv.
Dit tag er sikkert klassificeret som let, derfor undersøg den samlede vægt pr. m2. Jeg valgte totalt at fjerne alt og lægge Toscana cembrit incl. monar 1000 undertag, så er tætnings strimler unødvendigt.
Det er lidt dyrere som en alm. B7, men passer bedre hos mig. Har ikke fortrudt mit valg. ( endnu ).

 

Så slemt er det nu ikke - vi var 4 mand, 2 vippede forsigtigt af med koben og lagde i murbaljer, og 2 tømte i container. Men mit tag var helt rent for mos, da det 8 år tidligere blev malet, så der var mulighed for at opfugte en smule, for at holde på støv. Loftet under var det lagt en gangs presenninger overalt, på det eksisterende isolering. OBS på naboer, vind forhold mv. ( Loven siger også kommune skal varsles 14 dage før.) - snak evt. med dem om bortskaffelse, de fleste gange er det en god ide. Ps. de mange papsøm er næsten det værste, hvis de lander de forkerte steder..  

 

Var det skifer eternit? Hvis ja knækkede de alle eller hvordan ?
Jeg er ræd for mit og min families helbred og på en måde har jeg det bedre med selv at pille det ned, jeg ved hvor ligeglade nogle håndværkere er, det er jo ikke dem der bor her og jeg kan jo ikke holde øje med at de gør et korrekt :) 
Nogle knækkede, men langtfra alle.  Gør klar med presenninger, stillads osv. Vi brugte godt 2 timer for 110 m2, lod lægter ligge og 2 stk. 8*12 m presenninger på. 1 time efter stod det ned i stænger. De folk der hjallp her, var ffektive og omhyggelige, og kan/vil du selv deltage, er der penge at spare. En p2 maske ,handsker og sund fornuft er et godt udgangspunkt. Jep, det var  skifer/eternit fra før 84".

 

Sørg for at vande taget med en vandslange. Det binder støvet.

Kig evt her https://amid.dk/viden-og-forebyggelse/fysisk-arbejdsmiljoe/kemisk-arbejdsmiljoe/viden-om-kemisk-arbejdsmiljoe/asbestguide/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også