Fjernelse af fliseklæb på gasbetonvæg

Ærede medlemmer af forummet.

Mine kompetencer som handy-man er kommet til kort....igen.

Jeg er i gang med at renovere badeværelset, dvs. fjerne gamle fliser, sætte nye op og erstatte de gamle badeværelsemøbler. Jeg har nu forsøgt at fjerne rester af fliseklæb fra gasbetonvæggene, men det sidder ret godt fast. Har først forsøgt at fjerne det meget løst siddende med en skraber/tapetfjerner, dernæst med en bredt sds-mejsel men uden videre held, da den let arbejder sig ind i betonen. Bedste resultat er med en betonhøvl/diamentkop på vinkelsliberen, men det støver som bare ind i h..... og gør at jeg næsten ikke kan se hvad jeg foretager mig.

Sidder der én derude med et fif eller råd til hvordan det kan gøres lettere ?

På forhånd tak

Bedste hilsner

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan leje en håndholdt betonfræser: Det er en vinkelsliber med slibeskive og udsugningskærm. Du skal så også bruge en industristøvsuger at slutte på. Så vil du nemt kunne se hvad du laver.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det optimale er en betonfræser, og så skal du have en støvsuger sluttet til. Det tager altså rigtig meget. 
Multicutter med fugefræser kan også hjælpe.
Men vær obs på at gammel fliseklæb kan indeholde asbest.

Christian, ja det er sådan en jeg har brugt men uden videre held.

René, mit hus er bygget i 1987, så der skulle man være holdt op med at bruge asbest i fliseklæb. Har brugt åndedrætsværn, men bliver alligevel lidt bekymret. Er det noget man burde undersøge nærmere ? 
Annonce
Hvis det stadig har støver så meget at du ikke kan se noget, så er det fordi at din støvsuger ikke er kraftig nok. Jeg har en ganske almindelig industristøvsuger som jeg bruger og det fungerer fortrinligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fliseklæber og årstal OBS Efter 1980 skulle der ikke være asbest i klæb. Dog kan parallelimporteret klæber stadig indeholde asbest da andre lande var senere om at fjerne asbesten

Anvendelse
  • Til fliseopsætning i badeværelser og køkkener samt industrier som slagterier og mejerier.
Meget stort omfang.
Alfix 1963-75, Lip 1968-1979, Pukkila 1962-75, Ceresit – 1979.
  • Variabel tykkelse, gråhvid.
  • Vandfast.
  • Pulvermørtel tilsat asbest.
Kan i sagens natur være vanskeligt at se, om der er asbest bag opsatte fliser. Bygherren bør derfor oplyse, hvornår fliserne er sat op og hvilket produkt der er anvendt eller de oprindelige byggebeskrivelser må undersøges. Hvis fliserne er opsat i den periode hvor der blev brugt asbest, men der i øvrigt ikke foreligger oplysninger om hvilket produkt, anbefales det at få analyseret materialet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis