Forbinde en afbryder

Hej.

Jeg har købt en (dobbelt) afbryder hvor jeg skal have koblet en lampe til i vores skur.

Fra huset er trukket et installationskabel med 3 ledninger (blå, brun og jord)

Hvor skal de tilkobles i stikkontakten og Hvor skal lampen (også brun, blå og jord) klemmes på.

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De to blå samler du i en samlemuffe. De to gulgrønne samler du også i en samlemuffe. Den brune fra huset sætter du i klemmen mærket P1 og den brune til lampen sætter du i en af klemmerne mærket X1. Hvis afbryderen virker omvendt flytter du ledningen i X1 til den anden klemme X1. Det er for øvrigt en dobbelt korrespondance afbryder du har købt. Hvis du har en stikkontakt, skal blå og gulgrøn monteres i stikkontakten i stedet for i samlemuffer, og brun fra huset i P1 skal sløjfes til stikkontakten.

fase
Takker.

Det var hurtigt svar.

Grunden til at jeg har købt en dobbelt afbryder er at jeg tænkte, at den ene afbryder skal bruges til lampen, mens den anden afbryder skal kunne slutte strømmen til stikkontakten.

Er det muligt . Hvis ja, hvordan skal jeg så forbinde det hele i afbryderen?

På forhånd tak

Du forbinder blå og gulgrøn i stikkontakten selvfølgelig i hver sin klemme. Derefter lægger du en lus (et kort stykke ledning) fra P1 til P2 og en ledning fra X2 til stikkontakten. Men hvorfor har du ikke bare købt en stikkontakt med afbryder, det ville have været nemmere.

fase
Ja - sikkert lettere....

Men sætter afbryder ved indgangsdøren og stikkontakten sidder 4 meter væk ved arbejdsbord.

Vil bare kunne slukke for både lys og stikkontakt når jeg går ud. Derfor skal der trækkes 4 meter ledning fra stikkontakt til afbryder( går jeg da ud fra)

Så skal det vel laves på en anden måde....

Sorry for spørgsmålene - men er usikker på det....

😀
Du laver det bare som beskrevet, så bør det virke, som du ønsker det. men når stikkontakten ikke sidder under afbryderen, skal du forbinde de tre blå og de tre gulgrønne i afbryderen og ellers som indlægget for lidt siden. Derefter lægger du en lus (et kort stykke ledning) fra P1 til P2 og en ledning fra X2 til stikkontakten. ​​​​

fase
Annonce
Tak. De blå og gulgrønne forbinder jeg bare i en samlemuffe - ikke.
Jo de blå og gulgrønne forbindes i en samlemuffe. Altså hver farve i en samlemuffe.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis