LK Fuga lampe-kontakt, hvordan?

Hej.Jeg har fornyeligt købt en LK Fuga kontakt hos H.N. som har en indbygget rød lampe ved siden af tangenten, men jeg kan slet ikke få lampen til at tænde når jeg tænder for strømmen til en lofts lampe.

Mit spørgsmål er så: Hvordan får man den røde lampe i kontakten til at lyse når man tænder for strømmen?

(Forfra)
(Bagfra)
På forhånd tak.

Mvh.

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er 2 muligheder. Hvis du sætter et par små ledninger over fra de 2 der er i den anden side af afbryder, så er det LEDELYS altså den tænder når din lampe IKKE er tændt.
Sætter du en lille stump ledning over fra den der er tændledning til lampen og en nulleder i den anden klemme så er det KONTROLLYS og den lyser når din lampe er tændt.
Klemmer til den røde lampe er mrk. med "kryds i ring"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, så det vil sige at jeg indsætter en lus fra tændledningen (Hvid ledning) til den ene på lampen i kontakten. Og så endnu en lus imellem lampen i kontakten over på den sorte ledning i kontakten? Så vil den røde lampe lyse når jeg tænder for lyset i loftet? For sådan at det virker nu, tænder den kun når jeg slukker for lyset i loftet, og det var nu ikke sådan at jeg ville have det. Kontakten er nede i stuen ved trappen op til første sal, og i loftet på første sal, er der en sensor som så skal tænde for lyset over trappen når der er trafik. Jeg vil jo så gerne kunne se, at der er tændt for lampen over trappen på kontakten ved det at den burde være tændt.

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
Du skal have en nul ved din kontakt, ellers kan du ikke lave det som kontrollys. Som du har det nu, virker det omvendt, så du kan se at lampen er slukket. Du mangler eventuelt en nul ved din afbryder. Sæt et billede ind af din nuværende afbryder set bagfra. Nullen er ikke i forbundet i afbryderen, så der skal være en ekstra ledning, måske har du en stikkontakt under afbryderen.

fase
Nej, der er kun 2 ledninger, en sort (til kilde) og een hvid (Fødestrøm). Men der er tæt ved denne en anden kontakt bagom væggen hvor jeg muligvis kan trække en ny ledning som er NUL. Jeg tror jeg har fattet pointen nu: Det røde kontrollys skal tænde når man tænder for trappelyset, men kun have adgang til strøm når der tændes på kontakten og så videre derfra, over en NUL forbindelse. Hmm - ved nærmere eftertanke, er det jo rent logik som selv en Måge kan forstå? :-D

Men tusinde tak for både gode råd, tip og vejledninger. :-)

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
Inden du nu fisker en nul fra en anden kontakt, skal du sikre dig at det er samme gruppe. Det begynder at ligne lidt hjemmegjort installation for at sige det pænt.

fase
Jamn - JA - det er hjemmegjort fritids hygge der er foretaget her af den tidligere ejer som havde "Moderniseret" huset. Vi havde engang en elektriker på besøg og selv han, fattede hat af hvad der gik til hvad. "Sommetider", dukker der en rød ledning op som går til,,, tjaaa - aner det ikke men de er taget fra og er blindgjort. De fleste af de ledninger jeg har fundet, er enten hvide el. sorte og tro mig, de hvide skal man ikke smage på, selv ikke i en brandert, for så er helvede løs. :-D Jeg har fået et par "slaps" over mine nalder og på den måde lært "lidt" om hvorn, det ligesom IKKE hænger sammen.

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis