Smart termostat til fjernvarmeanlægget

Jeg har et fjernvarmeanlæg i kælderen af ældre dato. For at holde varmeregningen nede, skal jeg løbende skrue på termostaten ved fjernvarmeanlægget, så returvandet bliver kølet mest muligt ned. Dels er det bøvlet. Dels får jeg kun gjort det lejlighedsvis - dvs. ikke optimalt.

Nu kan man få smarte termostater til radiatorerne, som kan styres via telefonen mv.. Men kan man få noget tilsvarende til fjernvarmeanlægget?

Min tanke er, at få sat sådan en termostat på og så styre termostaten fx ud fra temperaturen i stuen, temperaturen udenfor, vejrudsigten eller blot når fruen brokker sig over, at der er for koldt. Det vil jeg gøre via en Raspberry Pi med Home Assistant.

Giver det mening, og har I gode råd?

Nedenfor er lidt billeder af fjernvarmeanlægget og den omtalte termostat.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men kan ikke bygge noget tilsvarende selv til en væsentligt lavere pris. Nu er det sådan, at jeg i forvejen har en DIY-løsning, der styrer en række andre ting i mit hjem (En Raspberry Pi med Home Assistant), samt en række sensorer der måler temperatur mv. både ude og inde.
Så det eneste jeg mangler er en termostat der kan erstatte den gamle på fjernvarmeanlægget, og som kan styres via internettet (wifi, Zigbee, Zwawe, Bluetooth eller hvad der nu ellers er mulighed for).
Er det en alm. Radiator thermostat?
Du kan få enocean trådløs thermostat der kan styres fra plc, rasberry osv. Det kræver dog enocean kommunikation modul.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis