opstart af oliefyr

hej folkens. så er det på tide at starte op i oliedyret herhjemme. det er blevet en smule fodkoldt. da jeg slukkede fyret tidligere i år var trykket på 1.5bar, og det er så nede på 0 bar nu. jeg er i tvivl om jeg bare skal tænde fyret eller om der skal fyldes vand på først. eller stiger trykket når det kommer op og kører.
det er et baxi block 2 fyr. 
hej folkens. så er det på tide at starte op i... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
super. jeg prøver imorgen med noget vand så må vi se. mange tak for svarende indtil videre. 
godmorgen folkens. så har jeg fået kigget lidt på ekspansionsbeholderen og det er en gammel satan. den er fra 1998 ligesom fyret. jeg prøvede at se om der var tryk på ved at trykke den lille bilventil ind. der kom ingen luft ud overhovedet. den lyder hul på toppen og fyldt i bunden. nu skal jeg prøve at smide lidt vand på. men jeg tænker at den bliver skiftet idag ligemeget hvad, da den ikke koster alverdens. skal jeg være opmærksom på noget når jeg skal afmontere den. skal vandet lukkes nogle steder. tænker at jeg aftapper vandet samme sted som man påfylder det. på billedet kan i se opfyldningsstudsen nederst i højre hjørne.
når jeg skal skrue den af er det så den store sorte bolt/møtrik jeg skal skrue på.
Den store "møtrik" under beholder hedder en union, og den skal skrues af. Så skal resten af rørstumper flyttes over på ny ekspansions beholder. Der skal bruges lidt pakgarn og salve. Så hænges ekspansion ind igen og union spændes sammen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg har lige tappet ca 20liter vand af. skal jeg lukke for noget inden jeg afmontere den 
Du kan tappe vand af til det ikke giver mere, og samtidig løsne unionen. Så er du sikker på at der ikke kommer ret meget vand ud der, da aftapning sikkert er under det sted som du skille ad. Har du alle materialer for du får jo ikke fyret i gang før det er samlet igen.
Husk at selv unionen ikke skal have pak garn og salve.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
har det hele. det eneste jeg mangler er krafter til at løsne unionen 😂😂😂
så fik jeg monteret den nye. fyldte vand op til den ramte 1 bar. så prøvede jeg at åbne den automatiske luftskrue for at lufte ud, og der strømede luft ud. og trykket faldt stille og roligt ned til 0 igen. skal jeg blive ved med at fylde vand på og lufte ud. 
Yep, husk også radiatorerne. Det kan godt tage nogle dage før alt lyften er blevet fanget ved diverse lufteskruer
det er gulvvarme over det hele, men det er vel samme fremgangsmåde 
Burde være lettere med gulvvarmen ja. Huskede du at checke anoden i tanken?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis