opstart af oliefyr

hej folkens. så er det på tide at starte op i oliedyret herhjemme. det er blevet en smule fodkoldt. da jeg slukkede fyret tidligere i år var trykket på 1.5bar, og det er så nede på 0 bar nu. jeg er i tvivl om jeg bare skal tænde fyret eller om der skal fyldes vand på først. eller stiger trykket når det kommer op og kører.
det er et baxi block 2 fyr. 
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der burde bære tryk på. Sæt tryk på1,5 bar og start op. Hvis trykket bliver ved med at falde bør du få checket hvor vandet løber ud
ja du skal fylde vand på til 1,5 bar inden du starter fyret
Det ville jeg gøre. Prøv at mål tiden til der er fyldt op til fuldt tryk - det kan sige noget om hvor meget vand der mangler. Hvis, over tid, at trykjet falder, så check ventiler og underkant af radiatorer for at se om de er blevet utætte
Check evt også ekspansionsbeholderen - den bør lyde forskelligt når du banker på hhv over og underside med en skruetrækker. Hvis membranen er gået falder trykket. Beholderen sidder i toppen under toppladen som jeg husker dit fyr.
Og hvis den skal af, så check anoden som sidder virkeligt besværligt under ekspansionen nu  du er igang
Annonce
Hvis det kun tager 5-10 sec at påfylde vand op til 1,5 bar så er det ekspansions beholder der er i stykker. Tager det 30-60 sekunder eller mere så er den sikkert ok og det er noget andet der er galt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ok. prøver lige at fylde vand på i morgen. er beholderen noget man selv kan skifte eller er det en vvser der skal ud og tage sig af det. har hænderne rigtig skruet på, så kan godt lave lidt selv. 
det skal lige siges at trykket svingede da det kørte inden vi slukkede for det. det lå og hoppede mellem 0.5 og 1.8 bar. 
Det sidste du skriver betyder med stor sikkerhed at det er ekspansion der driller. Anlægs trykket skal igen på nul, så kan beholder skiftes. Opgaven er at få den rigtige så den kan være på pladsen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
det tyder på en beholder der har tabt pusten. enten skal der fyldes luft på eller også skal den skiftes.
Normalt er det nemt nok at skifte den, af med vandet(eller til det er under niveau af beholder, har du ingen over etage er det ikke meget) ,så sidder der bare en union man løsner. Så skal unionen blot flyttes over på den nye beholder, og på igen.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis