Nedlægge eller renovere krybekælder?

Kære alle,

Jeg har et 60 år gammelt hus med krybekælder på ca. 50-60 cm. Den er af tidligere ejere blevet efterisoleret af et par omgange, men det fungerer ikke så godt. Noget isolering er tangmåtter, og de hænger i laser. Andet er rockwool, og det ser lidt hjemmelavet ud. Udluftningen er ikke så god, så der er lidt tendens til fugt. Jeg har dog monteret ventilator, men det er lidt en lappeløsning. Der er fodkoldt i huset, og jeg tror ikke, at gulvkonstruktionen er særlig tæt, så jeg vil gerne have det ordnet.

Der er to mulige løsninger:

A) Bevare krybekælderen, men få alt pillet op og lavet ny gulvkonstruktion over krybekælderen med nye strøer osv. I forbindelse hermed få passende (og ikke for tyk) isolering, som monteres ordentligt, samtidig med at gulvet bygges.

B) Nedlægge krybekælderen, få alt pillet op og omdanne krybekælderen til et tidssvarende terrændæk med isolering, radonsug, gulvvarme og alt hvad et moderne terrændæk nu engang indbefatter.

Jeg hælder til B, selv om det selvfølgelig er det dyreste. Men hvad ville I foreslå? Og har nogen af jer rent faktisk fået nedlagt krybekælder og omdannet den til terrændæk? I så fald er jeg meget interesseret i at høre mere om erfaringer, priser, faldgruber og generelt gode råd.

Nogle af mine kvababbelser mht. til især B handler om:
  •  Der er lavet to små tilføjelser til huset, som begge har støbt fundament. Kan man lave nogle gode overgange?
  • De indre vægge er (selvfølgelig?) muret helt ned i krybekælderen, hvor de "støtter" på klaplaget. Støber man omkring dem, eller skal de hæves op over et nyt terrændæk? Kan det gøres ordentligt?
  • Hvor meget kan man realistisk som alm. handyman gøre selv? Fjerne køkken? Fjerne gamle gulve? Og kan det betale sig?
Kære alle, Jeg har et 60 år gammelt hus med... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne man ikke bare fylde krybekælderen op med billig knust flamingo-granulat - det må da give en fantastisk isolering. 
Jeg har selv renoveret gulv af samme type. Jeg lavede nyt bjælkelag med isolering og beholdt altså udluftet krybekælder.

Skulle jeg gøre det om ville jeg sløjfe krybekælder.  Lave plads til kapilarbrydende lag, lægge flamingo og så støbe terrændæk.

Jeg tror ikke på det med bare at fylde op med flamingo, da der stadig vil være luft hvor der kan dannes kondens.

Du kan vel godt lave det meste selv? På nær el og vand, hvis der skal nye installationer? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Puccer skrev den 27-12-2020 12:32:07

Hvordan endte det? Vi har lige købt hus med krybekælder, som vi gerne vil nedlægge, så vi er nysgerrige på hvor ‘nemt’ det er. 

Det endte med at jeg lavede den "store" omgang med nedlæggelse af krybekælderen.

Den blev omlagt til moderne terrændæk med grus nederst, så 400 mm ekspanderet polystyren og øverst jernarmeret beton med gulvvarme. Resultatet er blevet godt, og jeg er rigtig glad for, at jeg fik det lavet. Jeg stod selv for en god del af nedbrækningen, men ellers var det professionelle, som fyldte op, støbte osv.

Der er flere ting, du skal være opmærksom på, hvis I vil gøre noget lignende:

  • Der kan af gode grunde ikke stå noget på gulvet, hvis det skal brydes op og dernæst støbes. Jeg tog således konsekvensen og fik nyt køkken. Men jeg måtte også fjerne nogle indbygningsskabe og et par andre småting. Hvis man alligevel har planer om at skifte, er det jo fint nok. Men ellers kan det jo blive dyrt.
  • Når man rykker fodpaneler og dørtrin af, bliver væggene jo skadet, så jeg tog konsekvensen og skrabede alle vægge ned, spartlede op og lavede nye døre/dørkarme.
  • Selve gulvbelægningen skal formentlig også være ny. Jeg fik et bræddegulv, som egner sig til gulvvarme.
  • Det er oplagt at støbe kabler ned i det nye terrændæk. Så jeg etablerede ny el i hele huset. Når jeg alligevel skulle ordne vægge, kunne jeg også få fræset nye kabler og stikkontakter ind. Det med el koster noget, men det er også rart. Tidligere var kredsene for små, og der gik sikringer, når man havde både opvasker og elkedel tændt. Nu er det i orden.
Samlet set; når først man begynder at kradse i huset, så ender det hurtigt med at blive en større omgang. Rent resultatmæssigt vil jeg bestemt anbefale at ordne vægge og el i samme omgang, men det betyder jo både, at man næppe kan bo i huset i en periode, samt at det bliver dyrt. Priserne varierer dog meget alt efter hvilken gulvbelægning, køkken og skabe, man vil have, og det er jo smag og behag. Håndværkernes tilbud for terrændæk varierer også lidt, men der er trods alt nogle normer. Så der er ikke kæmpe udsving ligesom mellem et laminatkøkkenbord og et af marmor. Og man kan spare lidt ved fx selv at brække gulv ned. Jeg endte med at lave lidt nedbrækning, lidt vægge og nogle vinduer selv. Derudover lagde jeg gulv, monterede fodpaneler, døre osv. Jeg malede også en del, men det blev for meget, så jeg havde også malere hyret ind. Vi kan jo evnemæssigt og lovligt gøre det meste pånær el, men der er også noget med tid og kræfter, som spiller ind. Slutteligt: Hvis du ender med en større omgang, så sørg for at få lavet en detaljeret tegning over slutresultatet med præcis angivelse af stikkontakter, afløb, døre, køkkenelementer osv. Den er god at have fra starten og et virkelig vigtigt værktøj undervejs, som sikrer dig imod mange misforståelser.
Olof skrev den 28-12-2020 15:04:47

Det endte med at jeg lavede den "store" omgang med nedlæggelse af krybekælderen.

Den blev omlagt til moderne terrændæk med grus nederst, så 400 mm ekspanderet polystyren og øverst jernarmeret beton med gulvvarme. Resultatet er blevet godt, og jeg er rigtig glad for, at jeg fik det lavet. Jeg stod selv for en god del af nedbrækningen, men ellers var det professionelle, som fyldte op, støbte osv.

Der er flere ting, du skal være opmærksom på, hvis I vil gøre noget lignende:

  • Der kan af gode grunde ikke stå noget på gulvet, hvis det skal brydes op og dernæst støbes. Jeg tog således konsekvensen og fik nyt køkken. Men jeg måtte også fjerne nogle indbygningsskabe og et par andre småting. Hvis man alligevel har planer om at skifte, er det jo fint nok. Men ellers kan det jo blive dyrt.
  • Når man rykker fodpaneler og dørtrin af, bliver væggene jo skadet, så jeg tog konsekvensen og skrabede alle vægge ned, spartlede op og lavede nye døre/dørkarme.
  • Selve gulvbelægningen skal formentlig også være ny. Jeg fik et bræddegulv, som egner sig til gulvvarme.
  • Det er oplagt at støbe kabler ned i det nye terrændæk. Så jeg etablerede ny el i hele huset. Når jeg alligevel skulle ordne vægge, kunne jeg også få fræset nye kabler og stikkontakter ind. Det med el koster noget, men det er også rart. Tidligere var kredsene for små, og der gik sikringer, når man havde både opvasker og elkedel tændt. Nu er det i orden.
Samlet set; når først man begynder at kradse i huset, så ender det hurtigt med at blive en større omgang. Rent resultatmæssigt vil jeg bestemt anbefale at ordne vægge og el i samme omgang, men det betyder jo både, at man næppe kan bo i huset i en periode, samt at det bliver dyrt. Priserne varierer dog meget alt efter hvilken gulvbelægning, køkken og skabe, man vil have, og det er jo smag og behag. Håndværkernes tilbud for terrændæk varierer også lidt, men der er trods alt nogle normer. Så der er ikke kæmpe udsving ligesom mellem et laminatkøkkenbord og et af marmor. Og man kan spare lidt ved fx selv at brække gulv ned. Jeg endte med at lave lidt nedbrækning, lidt vægge og nogle vinduer selv. Derudover lagde jeg gulv, monterede fodpaneler, døre osv. Jeg malede også en del, men det blev for meget, så jeg havde også malere hyret ind. Vi kan jo evnemæssigt og lovligt gøre det meste pånær el, men der er også noget med tid og kræfter, som spiller ind. Slutteligt: Hvis du ender med en større omgang, så sørg for at få lavet en detaljeret tegning over slutresultatet med præcis angivelse af stikkontakter, afløb, døre, køkkenelementer osv. Den er god at have fra starten og et virkelig vigtigt værktøj undervejs, som sikrer dig imod mange misforståelser.

 
ja okay det lyder også af en stor omgang, men klart at man tager det hele i én køre. Hvad lå det på prismæssigt og tidsmæssigt? 

Puccer skrev den 28-12-2020 15:34:39
ja okay det lyder også af en stor omgang, men klart at man tager det hele i én køre. Hvad lå det på prismæssigt og tidsmæssigt?  
I runde tal tog det vel 2-3 måneder, men der kommer hurtigt et langt efterslæb af "småting" (fodpaneler, dørkarme, fugning, pletmaling hist og her osv.). Så det er svært at sige helt præcist. Selve det at bryde ned og efterfølgende opbygge terrændæk tog vel i virkeligheden ikke mere end et par uger, da først de kom i gang. Men det er alt det ind imellem - og ventetid fra den ene håndværker til den anden - som tager tiden.

Ang. pris, så er det igen lidt svært at sige præcist, for det afhænger lidt af, hvad man tæller med. Men det var omtrent:
-Nedbrydning + terrændæk (herunder kloakrør) 150.000,-
-Gulvvarme inkl. fjernelse af gamle radiatorer 40.000,-
-Ny el og stikkontakter i hele huset 60.000,-

Derudover brugte jeg penge på gulvplanker, døre, fodpaneler osv. Det koster alt efter hvad man vil have. Jeg hyrede også malere for 30.000, og sidst men ikke mindst købte jeg nyt køkken og indbygningsskabe. Og det kan jo koste lige fra 50.000 til det tidobbelte - igen alt efter hvad man vil have.

Så et bud på, hvad hele sådan et projekt koster er nok 300.000 + det køkken og de gulvbrædder, som man gerne vil have. Lidt dyrere, hvis man vil have håndværkere til at gøre alt.

Nå ja, og som et lille P.S. så er der selvfølgelig en masse små udgifter undervejs, som man måske ikke lige tænker over i første omgang. Jeg lejede fx en container til lidt af det, som jeg selv brækkede ned, og jeg sendte også nogle prøver ind til asbest-test, fordi jeg ville være sikker på, at håndværkerne ikke skulle gå rundt i asbest (prøverne var negative, men huset er fra en periode, hvor der sagtens kunne være en masse). Så den gode gamle tommelfingerregel med 10% til uforudsete udgifter er nok meget fornuftig.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Olof skrev den 28-12-2020 18:17:55

I runde tal tog det vel 2-3 måneder, men der kommer hurtigt et langt efterslæb af "småting" (fodpaneler, dørkarme, fugning, pletmaling hist og her osv.). Så det er svært at sige helt præcist. Selve det at bryde ned og efterfølgende opbygge terrændæk tog vel i virkeligheden ikke mere end et par uger, da først de kom i gang. Men det er alt det ind imellem - og ventetid fra den ene håndværker til den anden - som tager tiden.

Ang. pris, så er det igen lidt svært at sige præcist, for det afhænger lidt af, hvad man tæller med. Men det var omtrent:
-Nedbrydning + terrændæk (herunder kloakrør) 150.000,-
-Gulvvarme inkl. fjernelse af gamle radiatorer 40.000,-
-Ny el og stikkontakter i hele huset 60.000,-

Derudover brugte jeg penge på gulvplanker, døre, fodpaneler osv. Det koster alt efter hvad man vil have. Jeg hyrede også malere for 30.000, og sidst men ikke mindst købte jeg nyt køkken og indbygningsskabe. Og det kan jo koste lige fra 50.000 til det tidobbelte - igen alt efter hvad man vil have.

Så et bud på, hvad hele sådan et projekt koster er nok 300.000 + det køkken og de gulvbrædder, som man gerne vil have. Lidt dyrere, hvis man vil have håndværkere til at gøre alt.

Nå ja, og som et lille P.S. så er der selvfølgelig en masse små udgifter undervejs, som man måske ikke lige tænker over i første omgang. Jeg lejede fx en container til lidt af det, som jeg selv brækkede ned, og jeg sendte også nogle prøver ind til asbest-test, fordi jeg ville være sikker på, at håndværkerne ikke skulle gå rundt i asbest (prøverne var negative, men huset er fra en periode, hvor der sagtens kunne være en masse). Så den gode gamle tommelfingerregel med 10% til uforudsete udgifter er nok meget fornuftig.

 Fedt, tak for det detaljerede svar! Det er nyttigt. Hvor stort et gulvareal fik du brækket op? Og havde du gennemgående gulve i huset? Altså hvor væggene var opført efter gulvet?

Puccer skrev den 28-12-2020 19:54:33

 Fedt, tak for det detaljerede svar! Det er nyttigt. Hvor stort et gulvareal fik du brækket op? Og havde du gennemgående gulve i huset? Altså hvor væggene var opført efter gulvet?

 Små 100 m2 i alt (huset er lidt større, men resten er noget bryggers, som er bygget til og som lever sit eget liv).

Alle mine vægge var/er gennemgående - altså muret helt ned i krybekælderen. Så der blev støbt op til væggene. Det kan man godt. Jeg havde ikke nogen lette indervægge, som støttede på gulvet (med undtagelse af et par skabe, som også fungerede som en slags skillevæg. Dem pillede jeg ned).
Hvis det drejer sig om lette indervægge som støtter på gulvet, må de vel enten fjernes eller alternativt understøbes/støttes hvis man skal lave nyt terrændæk med støbt betongulv. Det ved mureren/støberen, hvordan man evt. kan gøre. Men hvis det er en lille tynd, gammel gipsvæg, ville jeg sige "ned med den". Den kommer hurtigt op igen i en bedre version og med nye kabler til stikkontakter osv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også