Efterisolering af gammelt hus, dampspærre?

Hej alle.
Da jeg altid får gode svar herinde, prøver jeg igen, med et emne som jeg ved alle er trætte af.

Jeg er i gang med en totalrenovering af et muret hus fra 1927.
Der er tale om et rødstens hus, med hulmursisolering fra engang i 80érne.
Ydervæggene er pæne, men pudsen skal ned, da den ellers kommer ned af sig selv indenfor få år.
Jeg har ikke kunne konstatere fugt nogen steder i huset.

I lyset af, at huset er ved at få den store tur, og at jeg gerne vil efterisolere det for at spare lidt på pillefyret, hvad er så den bedste og måske mest økonomiske løsning?

- Ytong Multipor. (behøver man armering på det, hvis man alligevel smide glasvæv op)?
- Stål stolper med isolering imellem, dampspærre og gipsplader?
- Trækonstruktion med isolering imellem, dampspærre og gipsplader?

Jeg er nok selv mest træ eller stål, da det er noget jeg har arbejdet med før, og det lugter af at være billigere.
Min murer mener dog, at det vil være en dødssynd at smide dampspærre i huset, da væggene så med sikkerhed ikke kan ånde.

What to do?
Hvad er bedste løsning?
På forhånd tak for svar.
Lars

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har renoveret et hus fra 1883 og har sat træskelet op med 150 mm isolering og dampspærrer inderst (altså på den varme side) og har ikke oplevet nogen problemer af nogen art. I dag ville jeg nok overveje fibergips i stedet for, da man kun behøver ét lag og det er skruefast.
Hej Perhans.
Altid godt med nogle praktiske erfaringer. 
Hvor længe har du haft væggene isoleret på den måde? Jeg tænker på om der kan være noget under udvikling bag dampspærren og gipsen.
Jeg havde slet ikke tænkt på fibergipsen, det kunne godt være en god (tung) løsning.

Med venlig hilsen Lars

Jeg lavede renoveringen i 2003, så det her nogle år på bagen.
Tak for super svar, det giver lidt mere tryghed i forhold til at vælge den læsning.
Er der andre der har bud på om Multipor, eller en anden løsning er et bedre valg, så hører jeg meget gerne om det.

Mvh Lars
Multipor er en langt dyrere løsning, men også den sikre løsning. Jeg tror ikke du slipper for at armere det. En ulempe er at du skal bruge en speciel (læs: dyr) maling, hvis du vil have den fulde glæde af at produktet er diffusionsåbent. Spørgsmålet er, om det ikke bliver "for tæt" med pålimet glasfilt.
En anden ulempe er at du vitterligt ingenting kan hænge op i pladerne, så skal du hænge billeder, tv. mv. op, skal du ind og have fat i muren bagved.

Skelet + isolering + gips forudsætter en meget tæt dampspærre, samt at væggene på forhånd er sunde og at der er noget kapillarbrydende i væggen (hulrum) Dertil ville jeg personligt kraftigt overveje at installere et ventilationsanlæg, hvis du pakker huset ind i en "plastikpose".

Jeg ville rådføre mig hos en professionel med erfaring med efterisolering, fugtproblemer mv. Det kan meget hurtigt blive langt dyrere at lave en forkert løsning end de par tusind eller fem som en rådgiver nok vil koste.
Annonce
Hej Tres.
Tak for et super udførligt svar.
Med hensyn til Multipor, så er prisen naturligvis "træls" men hvis det er den sikre løsning, så kan det blive til den eneste løsning.
Jeg er klar over, at skelet løsningen kræver en perfekt udført dampspærre, men det kan jeg sagtens finde ud af. Jeg har også tænkt Genvex ind, hvis det bliver løsningen.
Med hensyn til kapilarbrydende hulrum, så er hulmuren efterisoleret, så det tæller nok ikke som kapilarbrydende længere?

Måske er bedste, og simpleste løsning, at banke det eksisterende løse puds ned, og pudse den gamle mur op igen. Det giver lidt mere arbejde og en lidt højere varmeregning, men kan være det er bedst for både hus og mennesker.

Mvh Lars
Hvis du laver en tæt dampspærre ville jeg ikke være bekymret - det udvendige murværk skulle helst afgive fugten mod ydersiden - ellers er isolering jo fuldstændig formålsløst.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Multipor er primært tiltænkt isolering af kældervægge og andre ydervægge, der har tendens til opfugtning, så selvom det er den sikre løsning, så er det nok i mange tilfælde overkill.

Jeg skal selv efterisolere indvendigt og har haft rigtig mange overvejelser omkring det, herunder multipor og om det overhovedet er en god idé. Jeg er kommet frem til:
1. Jeg kan ikke leve med kolde vægge der giver kuldenedfald.
2. Jeg vil ikke bruge multipor, da det simpelthen er alt, alt for dyrt og jeg vil gerne kunne hænge ting på væggene og bruge almindelig maling.

Derfor kommer jeg til at bruge den klassiske opbygning med skelet, mineraluld og gips. Jeg lavede en skitse af husets opbygning og hvordan jeg har tænkt mig at opbygge det og den har jeg fået "godkendt" af den rådgivning jeg købte mig til. Det vil jeg som sagt anbefale, da der kan være flere faktorer der spiller ind.
Jeg vil umiddelbart tro, at man kan regne hulrummet for kapillarbrydende, selvom det er fyldt ud med isolering, men jeg er ikke sikker.
Men der er også mange andre ting, som en rådgiver kan hjælpe med. Er der udmuringer mellem for- og bagmur? Hvor udsat er formuren for udefrakommende vand? Kan muren holde til den lavere temperatur, som den vil få, når du efterisolerer?

Tak for nogle super svar, med både Perhans og Tres på lægte/gips løsningen, så kunne det godt blive den vej jeg går.
Huset er, som tidligere skrevet, med hulmurisolering og, lidt sjovt for årgangen, med stål murbindere.
Væggene er tørre og fine pt, men jeg ville blot ikke risikere at ændre på det.
Planen bliver nok, at fjerne alt eksisterende puds, og isolere med 2x45mm Rockwool.

Mvh Lars

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også