Gammel værktøj til Restaurering.

Hej LDS,

Dette er måske et mærkeligt spørgsmål og måske i det forkerte forum, men jeg kan rigtig godt lide at restaurere gammelt værktøj, og jeg har i lang tid fulgt Wood By Wright, Paul Sellers med flere på youtube, og de siger tit "Så fandt jeg den her høvl til 5$" eller "de her gamle save får man smidt i nakken".

Jeg synes når jeg endeligt finder noget, så er det fuldstændige urimmelige priser, "det er jo en antik pynte dims". Måske er det en USA/UK ting, men jeg synes godt nok det er svært at finde gammelt værktøj i DK, har vi ikke tradition for den slags, eller er det mig der ikke kommer de rigtige steder? (Eller skal man tage på loppemarked roadtrip til Holland?)


Det bliver mahogni med tiden!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan være langt imellem snapsene på diverse loppemarkeder, ikke mindst fordi det er blevet trendy at have feks en høvlebænk stående i stuen, og jo mere smadret den er jo bedre  
Så det er klart at diverse handlende ser guldklumper komme flyvende når de ser noget gammelt værktøj, og straks kan se at trendy folk vil betale en formue for det.
For år tilbage var det kabeltromler der lige pludselig blev deres vægt værd i guld, fordi alle skulle ha' et bord lavet af sådan en... nu kan du igen købe dem til rimelige priser, fordi markedet er mættet  

Så det handler om at være først eller sidst på en trend, for er man midt i kommer man af med "spidsen af en jetjager" for det som man få år tidlige fik kastet i nakken.
Du skal ikke kikke efter ting i byerne(eller på nettet), men ud på landet hvor der er flere "håndværkertyper" der ser det som gammelt bras og hellere end gerne vil af med det, og købe noget nyt.

Jeg har selv lige købt en gammel skiftenøgle som jeg skal sætte nyt træ håndtag på, for den nette sum af 45,-. Sælgeren vidste ikke at det var et kendt engelsk mærke og at "bolten" som træskaftet skal sidde på var bukket...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@PinkHenrik, ja jeg må nok bare acceptere vi er midt i en trend, og holde øjnene åbne :-)

@Silas, ikke specielt kunne godt bruge nogle gamle metal høvle Stanley fra før krigen. Men generelt er det bare restaurerværdigt værktøj.

Det bliver mahogni med tiden!
Det her er måske ikke fra før krigen, men trods alt en lille båndhøvl mv :-)

held og lykke med projektet

https://www.dba.dk/andet-haandvaerktoej-blandet/id-1059076165/

bluehelmet skrev den 19-09-2019 13:28:27

@PinkHenrik, ja jeg må nok bare acceptere vi er midt i en trend, og holde øjnene åbne :-)

@Silas, ikke specielt kunne godt bruge nogle gamle metal høvle Stanley fra før krigen. Men generelt er det bare restaurerværdigt værktøj.

Specielt høvle er nok noget af det sværeste at få fat i.
Det skyldes at danske snedkere har tradition for at bruge træ-høvle (altså lavet i træ) og når disse bliver slidte eller skæve bliver jernet taget ud og selve høvlen bliver smidt i brændeovnen  
Det samme gælder for rammesave og tvinger som jo tidligere også blev lavet af træ.

Når du ser videoer fra UK eller USA er forklaringen nok at de dels har en anden værktøjs tradition og deres brugt marked er laaaangt større end vores.
Jeg er kommet rigtigt meget i London, og her skal man heller ikke gå på de "etablerede" markeder (Portobello eller Borrow) og købe værktøj, for de ved også godt hvad tingene er værd.
Jeg så feks et stregmål til flere hundrede kroner på Portobello, men fandt det samme hos en lille marskandiser for nogle få kroner.
Men det er jo også det der gør det spændende at lede efter lige netop det gode tilbud... hvis alle havde lige det du skulle bruge, ville jagten ikke være sjov.
God jagt  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Jamen - er det ikke blot lidt ala. alle de udsendelser med genbrugsguld / tjen mill/millarder ved at købe noget og sælge det videre?? det er jo lidt det, som du indikerer?  (ikke fordi du "gider" tingen - men den skal "kunne betale sig"?
Så skal du blot finde et par ultragrimme briller + ditto tørklæde - køre på Nørrebro med et vaskebræt, og sige det er "det nye miljøvenlige våben"   ..

Ellers skal du blot følge dit hjerte, og køre ud på "in the middle of nowhere" markeder.. Tale med de lokale - og finde nogen, som "måske har noget", som kan være interessant..
Jeg har meget arvegods til at stå (bla. høvle) - til den dag, som jeg/vi får tid.. det bliver sjovt..(men det kommer ikke på marked!)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@PinkHenrik Ja, det er lidt ærgeligt for har egentlig masser af gamle Erik Anton Berg høvl jern liggende, så måske jeg bare skulle kaste mig over at lave husene selv :-) Eller måske tage på den road trip i England og så kunne det jo også være man møder nogle gamle håndværksmestre man kunne lære lidt af. ;.)

@Natur - jeg er ikke sikker på hvad du mener. Jeg har ikke tænkt mig at blive rig på noget, måske det jeg producere med værktøjet (jeg kan bare ikke se fidusen i at give 300,- for en rusten høvl). Planen er at finde noget gammelt håndværktøj og så gøre det brugs dygtigt igen og anvende det til at skabe andre ting . Men du har helt sikkert ret i jeg skal ud i de små landsbyer, der kommer nok ikke meget på marked inde midt i Århus :-)

Det bliver mahogni med tiden!
Der langt mellem snapsene og nogen synes at deres jem&fix ragelse fra 90erne nu må være antikt guld.
Det tager tid. Man skal kunne lide det. Vær forberedt på at byde på “hele kassen” når der endelig er lidt bid.
Nogen gange er de mange genbrugsbutikker ude på landet et fund, nogen gange er et en gammel tømrersvend, som har samlet sammen gennem 40 år i Rødøvre og nu fik konen altså nok over “alt det der” i skuret.

Husk YouTube er redigeret virkelighed.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis