Rep. af gammel petroleumslampe - lodning !

Ikke meget med "Maskiner og Værktøj" at gøre, men dog reparation ... og specielt lodning !

En messinglampe med en ring omkring glasset og ringen holder en forholdsvis tung glaskuppel. Der er 3 3mm runde messingstænger som forbinder ringen med en skjold omkring brænderen - der er lavet alm. TIN-lodning for at forbinde disse 3 stænger til brænderen - og det kan ikke holde - efter nogle måneder bliver stængerne løse igen.

Nu vil jeg prøve med en anden "lodning", som skulle være hårdere - det er nogle messing-lignende stænger med flusmiddel omkring, og flusmidlet smelter ved opvarmning - noget højere temp end TIN.
... men hvordan får jeg den gamle TIN fjernet først ?

Mvh
KSor, Århus V
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke varme det op, og blæse væk med en blæsepistol til din kompressor. I elektronikbrancen bruges en tinsuger til reparationer.

Søren O
Jeg ved ikke om det vil virke til dit projekt. Men der findes noget "sugetråd" som man kan suge tinnen op med. Man varmer tinnen op med loddekolben og sætter "tråden" på der suger den varme tin til sig. Det virker fint på små lodninger på feks relæer eller print.
Men måske kan du file det af med nålefile ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja, men en tinsuger SUGER jo netop - kompressoren vil blæse KOLD luft på tinnet ... men det kan da prøves.

En rustfri stålbørste kunne nok også fjerne det smeltede tin.

Men jeg troede der måske var et eller andet "trick", der kunne fjerne "det hele" - sådan !

Mvh
KSor, Århus V
PinkHenrik skrev den 19-09-2019 19:33:30

Jeg ved ikke om det vil virke til dit projekt. Men der findes noget "sugetråd" som man kan suge tinnen op med. Man varmer tinnen op med loddekolben og sætter "tråden" på der suger den varme tin til sig. Det virker fint på små lodninger på feks relæer eller print.
Men måske kan du file det af med nålefile ?

 Ja, på den måde har jeg fjernet "det meste" ... så mon ikke resten kan blandes op i det "nye loddemateriale" uden at det går ud over hårdheden ... jeg prøver !


Tak for jeres svar !

Mvh
KSor, Århus V
Hej KSOR
Hvis det er temperaturen der får lodningerne til at løsne sig, vil jeg mene at alt tinnet skal fjernes, inden evt. sølvlodning, ellers har vi jo stadig det svageste led i kæden, nemlig tinfilmen og den vil smelte først uanset hvor tynd den end er.
Jeg ville varme det hele op og fjerne alt tin mekanisk og herefter sølvlodde det igen. Så holder det.
god fornøjelse
Hilsen Johnny


Johnny cnc
Annonce
Johnny cnc skrev den 20-09-2019 08:45:21

Hej KSOR
Hvis det er temperaturen der får lodningerne til at løsne sig, vil jeg mene at alt tinnet skal fjernes, inden evt. sølvlodning, ellers har vi jo stadig det svageste led i kæden, nemlig tinfilmen og den vil smelte først uanset hvor tynd den end er.
Jeg ville varme det hele op og fjerne alt tin mekanisk og herefter sølvlodde det igen. Så holder det.
god fornøjelse
Hilsen Johnny

 Ja, det lyder rigtigt, men det er svært at gøre i det konkrete emne - jeg tror nu ikke det er varmen fra brænderen, men snarere det, at lodningen er under konstant påvirkning af vægten fra glaskuplen ... og så måske lige det sidste "skub" fra det lidt mere end håndvarme skjold omkring brænderen.

Opvarmning, mekanisk fjernelse med rustfri stålbørste og evt. fil/smergellærred - og så sølvlodning - det er vel eneste mulighed.

Tak for svaret

Mvh
KSor, Århus V
Hvis du har fået fjernet tinnet så der kun er en tynd film tilbage, skulle det ikke være noget problem at få sølvloddet til at binde. Tværtimod, det hjælper lidt, så du kan bruge mindre flusmiddel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis