Gips eller fibergips - valg af materiale?

Hej Lav-det-selv.
Vi er i gang med at renovere vores stueplan, og skal til at vælge materialer til væggene.
Vi har styr på forskalling og isolering, så det er væggene vi skal beklæde vi er i tvivl om hvad vi skal vælge.

Vi har opsat tre muligheder, og vi er umiddelbart mest til option 3 med fibergips grundet vi kun skal over det en gang, men er der nogle skjulte ting vi overser? Vi har ca. 92 vægmeter vi vil beklæde. Vi har regnet materiale priserne ud fra aktuelle priser, samt at vi kan købe gips og fiber med 30% rabat (udsalg)

Løsning 1 - 2 lag gips (120x240x13) ca. 4850 kr

Løsning 2 - 1 lag gips, 1 lag OSB (120x240x13)  ca. 9750 kr

Løsning 3 - 1 lag fibergips (90x240x12.5) ca. 6800

Vores mål er at få nogle stabile vægge hvor vi kan hænge køkkenskabe, fjernsyn, billeder, og hylder op uden at skulle bekymre os for meget. Vi er i tvivl om vi bliver kede af løsning 1 ifht. bæreevne og at vi altid skal tænke over valg af skruer m.m.

Mvh

Webudvikler med passion for fotografering, biler og motorsport
Hej Lav-det-selv. Vi er i gang med at renovere... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
OBS + gips er en blanding af materialer der ikke er så godt. Jeg har før brugt både 1 og 2 lags gips plader på trælagter, og det er sådan set udmærket.
I de seneste 4-5 måneder har jeg brugt 3-4 tons fibergips ret kantet på stål lægter. Og det er meget bedre. På skråvægge og loftet bruger jeg godt nok trælægter.
90 x 120 cm fibergips er ret håndterbare for 1 mand. De er skruefaste bagefter, og der er ikek så stor arbejde med at spartle samlinger. Desuden indeholder de ikke organisk materialer som kan være mad for skimmel hvis fugtigheden er tilstede.
Når jeg er færdig med projekt 2019 skal jeg have skiftet et par vægge i min kælder. Der er der isoleret på inderside med gipsplader og de er stort set sorte af skimmel.
Når jeg sætter plader op alene på skråvægge, skruer jeg en lægte på kant hvor nederste plade skal starte. på denne skrues en forskalling så den stikker lidt frem. Nå lægges pladen i denne "skinne " løftes op og skubbes hen imod limfugen. Der skrues fast, og første rækker er monteret. Så flyttes forskalling op og skrues på lige under kanten på denne række. Den kan så modtage næste række på samme måde.
Husk at de første skruer skal sidde klar i mund vigen og skruemaskine skal hænge klar ved bukselomme. Der er ikke mulighed for at række væk efter noget ved de 2 første skruer.
Til lodrette vægge er stållægter at foretrække. De er lette at klipse sammen, er altid lige og holder fantastisk når væggen er færdig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også