Mangler ved køkken entreprise

Hej,

Vi har fået lavet køkken og bad hos HTH, og det er desværre endt i en gang makværk. Projektets værdi er små 300.000 kr, så det er super ærgerligt at de ikke har taget det seriøst. Vi har lagt lidt billeder her: http://www.nlundgaard.dk/billeder/hth-koekken
Der er nu gået et år, men HTH vil ikke give et nedslag som svarer til de faktiske udgifter det vil kræve at løfte det håndværksmæssige til et passende niveau. Vi har heldigvis kun betalt halvdelen forud, men de truer nu med inkasso. Hvordan er man stillet juridisk i denne situation. Vil helst undgå at skyde mig selv i foden.

/Nicolai
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal have nogle juridiske råd der holder, så må du hellere tage kontakt til din advokat.

Hvis du vil nøjesmed de hobby råd som du kan få her... Ja så mener jeg du må starte med at oplyse helt nøjagtigt hvordan din kontrakt med HTH lyder, incl de aftalte opgaver de skal løse. Og ikke mindst hvad du er utilfreds med.

Dine billeder viser en masse småting, men ikke noget der viser et køkken.....
Lidt mærkeligt i forhold til du skriver om dit køkken og HTH.....

Personligt har jeg ikke kendskab til køkkenfirmaer der påtager sig andet end at opsætte selve køkkenet.. ting som afslutningerne omkring spær og vindues lysninger er ikke hvad jeg normalt opfatter som en del af en køkkenopsætning..Og netop derfor er din kontrakt med HTH ret vigtig.. For totalrenoveringer af rum har oftest en række afgrænsninger for opgavens omfang.


MVH Njord
Hej,
Tak for svar. Jeg fik ikke formuleret mig så præcist. Ser man bort fra transportskader på elementer, er køkkenet for så vidt fint nok, men udgør også kun en trediedel af kontrakten. Resten er håndværkstimer til totalrenovering af køkken, bad samt et værelse. Det er især malerarbejdet som er dumpet. Du kan kalde det småting, men summen af det gør at det ligner et gør det selv projekt.
/Nicolai
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har HTH virkelig påtaget sig en totalentreprise på den renovering? Lyder usandsynligt, da de ikke har håndværkere til murer- og malerarbejde. Men læg kontrakten op.

 

Det forklarer måske hvorfor det er gået galt. Der blev ikke taget forbehold for at det ikke var noget de havde er faring med. Jeg har lagt den oprindelige kontrakt her: http://www.nlundgaard.dk/uploads/41429295.pdf
Det skal siges at jeg fik yderligere en faktura på 20.000 får det flisearbejde som blev lavet i badeværelset. Desværre sidder fliserne skævt :)
Uden på nogen måde at være ekspert, så er din kontrakt nok relativ upræcis. Der er ikke mange oplysninger omkring det der ikke direkte er køkken.... Fx skrives der ikke noget omkring inddækninger ved vinduet, ikke noget omkring fugning ved lofts bjælkerne......

Mens flise arbejdet klar er for ringe, afslåede kanter, skævt og udenhjørne fuge.....

Det kunne nemt ende i et syn og skøn, for at få afgjort hvilken afleverings stand det hele kan forventesudført i.
Men om du får medhold kan jeg være meget i tvivl om... Der er ret store acceptgrænser på netop malerarbejde.... Også selv om vi er enige om det ikke er kønt og det burde være lavet kønnere.

Hvad siger HTH, har de besigtiget dit køkken byggeri?

Er de kommet med et udspil overhovedet?

Du skriver HTH ikke vil give et afslag på hvad det du skriver er de faktiske udbedrings omkostninger... Men hvad er de faktiske udbedrings omkostninger? Hvordan har du fået disse opgjort?
Hvad vil HTH give af afslag? Og hvad er deres argumenter for de vil give et afslag? Afviser de nogle af de punkter du specifikt har påpeget ikke er i orden?


MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
HTH har accepteret mundtligt at flisearbejdet ikke er godt nok, men de mener at det er noget der er lavet udover kontrakten og vil derfor ikke give afslag på  det. Det hjælper jo ikke mig, da jeg skal hyre en til at lave det om.

Projektet blev også ca. 5 uger forsinket, primært pga. sygdom. Det betød at vi havde udgifter til alternativ bolig mens køkken og bad ikke var funktionelt.

Vi har fået en bekendt til at lave et overslag på hvad det vil koste. Men ja, det kommer jo ned til et skøn i sidste ende. Vi har været i dialog i ca. et år og det skal have en ende. Som jeg ser det er der to muligheder:
  • Betale dem resten af beløbet og derefter indklage dem for køkkenankenævnet.
  • Lade være at betale resten, og lade dem indstævne mig for retten.
/Nicolai
Et syn og skøn er da bestemt også en mulighed.

Men jeg tror du skal have fat på en advokat for at diskutere mulighederne igennem.

MVH Njord
Jeg vil klart mene du har en god sag her.

Når der i din vedhæftede faktura eks står "malerarbejde, gipsplade arbejde" m.m. , så forventer man soleklart at den afsluttende finish er inkluderet og ikke kun den grove del.
Flisernes kantskader kan muligvis tilskrives en ringe flisekvalitet på glasuren men skævhederne væg-væg i hjørnet mod gulv + manglende flugtning af fuger er ringe håndværk.

Blot mit indspark men hvordan det skal køres rent juridisk kan jeg ikke svare på men dybt underligt at HTH ikke vedkender manglerne.
Der er mange parametre i det der. Men du kommer til at betale det skyldige beløb i retten, de kan ikke sende dig til inkasso så længe i ikke har afsluttet byggeriet du har jo netop udvist viljen til at betale men tilbageholder bare det beløb som du mener det koster og få det udbedret. Det er bare meget vigtigt at det hele er på skrift

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også