Det sidste bræt ved nyt parket gulv

Hej Alle

Jeg har lagt et 1 stavs "planke" parket i vores stue, hvor jeg nu skal til at ligge det sidste bræt op mod vinduerne.

Mit spørgsmål er, hvordan får jeg det sidste bræt, der er 105mm bredt til at ligge helt ned mod undergulvet (gulvplader)?

Der skal ligges et stykke på 132cm samt et på 397 cm, og fodlisterne er ikke nok til at holde det nede på midten (især på det lange styk). Da gulvet arbejdet lidt med tiden, er jeg i tvivl om jeg kan lime dem til undergulvet.

Nogle gode råd her?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke lime dem til gulvet.

Jeg formoder det skal klikkes sammen, da det ofte er det sidste bræt der kan volde problemer med at få på plads/ned at lægge, pga pladsmangel.

Egentligt skal det bare lægges som alle de andre. Det plejer at lykkedes mig blot ved at banke det sidste stykke på plads i fer og not med hænderne. Ram brættet med indadgående bevægelse mod dig selv og da det er et langt stykke du har skal du nok gøre det mange gange. Arbejde dig fra den ene ende. Du kan se når det falder på plads.

Du kan også købe eller lave et slå-jern
https://www.jemogfix.dk/montagesaet/4145/9000160/

Og ellers læse vejledningen i pakken.

Hvis det ikke er klikgulv må du lige fortælle noget mere. Evt et foto.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har taget et billed af gulvet - det sidste bræt vil gerne stritte lidt på pga kliksystemet. Det kan komme langt ned, men stadig ikke helt ned til så ligger plant, så det gir' sig når man træder på det. 

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Ja det er en klassiker. Du skal bare banke det så det klikker på plads som jeg beskriver. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
uldal skrev den 19-09-2019 17:12:02

Jeg har haft held ved dette problem, at klikke de to sidste rækker sammen, og så klikke ned i tredie række.

 Jeg ville gøre som @uldal - det virker.. og man skal ikke slå ret hårdt (men det kræver selvf. at det er skåret korrekt til ?)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan prøve at høvle lidt af den nederste hjørnekant på den side af brædet der kommer til at vender ud mod vinduespartiet. 
Tak for de mange input :) i morgen når der er lidt mere krudt på kanon give jeg mig i kast med det sidst gulv. Så vender jeg tilbage med resultatet :O

BTW  - kan det passe at jeg har set et trick, hvor man kan overføre en skævhed fra en væg over på f.eks. et gulvbræt for at få det til at passe med væggen??

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
det nemt nok at overfører skævheder .
Mål den største afstand/skævhed, Stil en passer efter det, eller brug en klods eller lign.
Så kører du den bare langs muren og overfører målet
Nå, jeg fik lagt det sidste bræt I, men det stritter stadig en god centimeter langs vindues partiet på knap 4m. Det skal jo siges at der ligger varmefordelingsplader under gulvet, der selvom de ligge plant, stadig kan skubbe lidt op ad.

jeg overvejer stadig om man kan lime gulvet, for at få det helt plant, selvom det ikke virker helt korrekt hvis gulvet skal kunne arbejde! Gulvspånpladerne under det afslutteden gulv, er fuldlimet i alle sprækker og til strøerne - men det er måske ikke eksponeret til fugt i rummet på samme måde som det afsluttende gulv?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis