Renovering af hus

Hej
Jeg skal have isoleret gulv og støbt gulv varme. Ville rive alle vægge ned men er ikke sikker på om der er bærende vægge. På tegning står der skillevægge 75mm gasbeton.
Er et parcel hus fra 73
 Har vedhæftet de tegninger der er over huset.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er gitterspær, som er selvbærende. MEN!! Der er noget der hedder stabiliserende vægge, som går vinkelret ind på facaderne. Dem må du ikke vælte, da du risikerer, at facaden vælter ind under en storm.

 

Kattegrus skrev den 18-09-2019 18:52:45

Tak for svar. Jeg bygger alle vægge op igen når jeg har støbt dog bare i gips. Gasbeton vægge er jo sat på trægulv som jeg skal fjerne for at isolere og støbe. Kan ikke se hvad man ellers skal gøre?

 Jeg tror ikke gasbeton væggene er sat på trægulvet, har du prøvet at pille panelerne af op af gasbeton væggene?, jeg tror de står enten på beton under gulvet. 

i vores hus fra 1965 har vå både en murstensvæg gennem det mest af huset, et par gasbetonvægge vinkelret på murstensvæggen, samt nogen gibsvægge, alle originale, gulvet er ikke brudt under gibsvæggene, men det er de under gasbetonen, og murstensvæggen.

Ud over det må du ikke gå ud fra at tegningerne er korrekt, jeg har også de originale tegninger fra mit hus, og der er flere steder hvor tingene ikke er som på tegningerne, både vinduer der sidder anderledes, og radiatore som sidder andre steder. så tegningerne kan snyde... 
Umiddelbart står alle vægge på beton gulvet under træ gulvet. Du skal huske når du laver de nye vægge at en gips væg ikke nødvendigvis stabilisere ligeså godt som en gasbeton væg.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis væggene skal stå samme sted er det noget lettere at mure op under gasbeton vægge end det er at rive det hele ned og lave nye.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej
Havde en ingeniører ude og kigge på det. Der var kun en væg som kunne fjernes da den ikke var stabiliserende. Jeg skal understøbe vægge i takt med jeg banker/graver ud.
Man kan altså godt fjerne alle væggene og lave nyt gulv og så bagefter lave nogle nye vægge. Det ville jeg gøre det andet er en meget langsommelig løsning

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Når du fjerne vægge, så mister man jo også sine vand og el installationer der. Så om der skal understøbes eller nye vægge + installationer der tror jeg nu at understøbning vinder på økonomien.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja understøbning økonomisk men personligt tror jeg ikke på at det er det værd. Højst sandsynligt skal 80 procent af installationen flyttes eller ændres for at imødekomme nuværende krav. Så mit personlige råd er og rydde hele huset indvendigt for alt og starte forfra har set det andet løbe af sporet en del gange både på økonomien og på en rimelig tidsplan. Men det er bare min holdning og personlig erfaring

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Flahgt: Det er jo netop det vi stort set alle kommer med, "min holdning og personlig erfaring"  Og på enkelte områder viden fra uddannelse. Så må modtager tage deres egne beslutninger og i sidste ende egne erfaringer. Derfor et fantastisk forum, hvor der heldigvis også kræses for et ordentlig sprog så der ikke svines til højre og venstre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis