Udskiftning af dampspærre fra loft

Jeg skal i efteråret igang med at eftereisolere loft (der ligger 250mm nu) på et hus fra 1993 (tilbygninger fra 1999/2004).

I den forbindelse har jeg et spørgsmål til dampspærre. Pt ligger der en dampspærre som ligger med overlap uden at være tapet sammen samt den hænger løs ned langs vægene i rummene, desuden er der ingen tætning omkring lampeudtag, ledninger osv direkte på loft i huset (profilbrædder).

I forbindelse med jeg skal til at efterisolere overvejer jeg at fjerne gammel dampspærre og montere en ny med er korrekt tætnet omkring samlinger lampeudtag, samt tapet fast til spær for at sikre tæthed. Se billede til eksempel.

Er der noget jeg skal være opmærksom på eller nogle risikoer jeg skal tage højde for?

Planen er at gøre det oppe fra så lofter forbliver (profilbrædder), så forventer at udlægge dampspærre dirrekte på profilbrædder som nu. Er det ok eller skal der noget trykfast isolering nederst inden dampspærre? Hvis der skal det hvordan laves konstruktionen så?

Jeg håber det giver mening og at i kan komme med nogle brugbare tips.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fin tegning.
Nu ved vi jo ikke hvad den aktuelle grund er til at du vil røre ved dampspærre. Er der fugtproblemer på loftet med skimmel eller er det bare for en sikkerheds skyld ?
Hvis du river den gamle dampspærre af og laver det som du viser så får du en lige så dårlig løsning som den du har nu. Den bedste løsning vil være at beholde den gamle dampspærre, som jo går under spærene. Så kan du reparere det der er muligt ovenpå. Det vil sige at have nogle ruller dampspærre tape og stumper dampspærre. Samlinger tapes så godt som du kan oppefra, og der lægges en stump ( f.eks.0,5 x0,5 m ) hen over lampesteder, og der tapes rundt i kanten.
Så har du dampspærre der ligger rigtig under spær, og så tætnet så godt som muligt.
Man siger godt nok at der ikke må være 2 lag med dampspærre, men det er hvis der er mellemrum imellem lagene. Når du reparerer direkte ovenpå, så betragtes det som 1 lag ligesom ved overlapninger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis