Spær valg til værksted ?

Hej,
Jeg er i gang med at lave et værksted som har følgende specs :

  1. Fundament 23cm leca
  2. Indervæg lavet af træ 45x95mm reglar bund, toprem og lægter.
  3. Ydervæg lavet af 12,5cm gasbeton.
  4. Brede er 3,5m og Længde er 6m
  5. Flad tag lavet med tagpap
  6. Jeg vil gerne have tagvinduer.
  7. Bygget i hjørne i skel.
Spær krav :

  1. Frit spænd 3,5m
  2. Spærene skal ikke være alt for høje da de kommer til at tage for meget af min højde i værkstedet. Hvis muligt skulle højde være omkring 100mm men ud fra beregningerne er det ALT for lidt så det kan ikke holde, hellere ikke limtræ så vidt jeg kan se lige meget hvor tæt jeg sætter dem. 
  3. Da bygningen er lavet i et hjørne i skel vil noget af taget tage et anden vinkel for at overholde højden (i mit tilfælde 2,4m) derfor skal der være en enkel af spærene der kommer til at være 4,3m.
Mine spørgsmål :

  1. Kan jeg f.eks bruge en spær dimensioneret 45x120mm og lægge dem med f.eks c/c afstand 30cm, jeg kan ikke lige finde en tabel der går så langt ned ? 
  2. Fordi jeg skal have tagvinduer (de der buede, plastik) kan jeg hoppe en spær så vinduet kan være der f.eks et vindue er 60x60cm ?
  3. Kan jeg bruge en stålbjælke f.eks et I form,  IPE 120 til den lange afstand altså den spær på 4,3m ? 
  4. Kan jeg bruge stålbjælke ovenpå træstruktur ? Jeg har typisk set omvendt.
  5. Kan den træstruktur holde til denne tag konstruktion taget i betragtning det er lavet af 45x95mm reglar. Nu ved jeg ikke hvad c/c afstanden bør være mellem lægterne i væggen men det har en stor betydning for stabilitieten, jeg gætter på afstanden børe være den bredde isolerings bats er i hvilket er 560mm men hvis det er for meget kan jeg sætte lægterne tættere på hinanden og så må jeg skære i isoleringen eller hvad siger i ?
På forhånd tak,
donnib

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogen der har et bud ?

 

100 eller 120mm høje spær har INGEN styrke, så den del må du glemme..... Snak du med tømmer handlen så kan de hjælpe dig med dimensioneringen. Du skriver om en max bredde på 3,5 meter men også om et længere stykke for nogle af spærene... og det er jo helt klart den længste du skal dimensionere udfra.

Så lav du en skitse og tag den med under armen i tømmer handlen og hør hvad de siger.

Så skal du ellers igang med at tegne og søge byggetilladelse....

At et ovenlysvindue evt har et gennemgående spær er vel ikke så tosset.. jo det tager lidt lys, men at svække konstruktionen er da langt værre... Og husk nu at få noget hældning på taget.. eller står der vand og det tynges hurtigt ned.... Det ses ofte på 70er garager der er småt dimensionerede i spærene.

Jeg er faktisk ikke klar over om dine ovenlys skal holdes indenfor det højde grænseplan der ligger når man bygger helt i skel.... Men det kan de nok også hjælpe med på tømmer handlen, ellers kan de helt sikkert på teknisk forvaltning i din kommune.

Du skal jo ikke isolere mellem lægterne.. der skal ventilation til tagpladerne her... Men mellem spærene og mellem stolperne i dine sider.

MVH Njord
@njord og @GSH mange tak for jeres svar.
Jeg havde også fundet : https://www.palsgaardspaer.dk/teknik/dimensionering/spaendviddetabeller-plankespaer/ og der kunne jeg ikke se under 40cm men ja 145mm ser ud til at fungere ved lette tag, jeg ved ikke hvad mit tag kategoriseres som ?

Jeg har lavet en skitse så man kan se ovenfra med de nye informationer:
@njord med hensyn til isolering så referer jeg til væggen og ikke taget.Jeg er helt med på at der skal være ventilation i taget så der ikke ophpber sig fugt og ødelægger træet.
Kort træspær = 45x145
Lang stålbjælke = IPE140

Jeg er stadigvæk ikke med om det er ok at bruge et stålspær ovenpå et trækonstruktion ?

 

Hej.

Hvad er det du vil opnå ved at have træ under stålet?
Hvis det er for at du vil lave dit skrå spær i stål og dine korte spær i træ, som din skitse indikerer, er der intet til hinder for det, ud over at du reelt får et lavloftet rum omkring stålspæret.....
Der er sikkert noget omkring en brandisolering af stålspæret, men den del må du undersøge separat.

Det bedste bud er dog at du på siden af dit stål spær får på svejst en række lapper som du bolter dine korte træspær ind på. Det er lidt tilskæring så træspæret passer ind i siden af stålspæret, men det er ikke så slemt.

Dog skal du være opmærksom på der på din spærløsning tilføres en belastning der er højere på stålspæret end et rent let tag vil gøre, hvor meget det betyder er jeg ikke klar over..... Men nok ikke ret meget reelt.

Jeg forstår din skitse på den måde du vil lave hældningen i to retninger, så er hældning ud mod den ene langside og mod den ene ende. 

Hvilken tagkonstruktion forventer du at lave?
Xfiner plader og tagpap eller?

MVH Njord
Annonce
njord skrev den 19-09-2019 13:07:52
Hvad er det du vil opnå ved at have træ under stålet?
Når jeg siger træ under stålet så mener jeg at selve toprem er lavet af træ så den stålspær vil vile på træ og nomralt ser jeg konstruktion der er omvendt, derfor spurgte jeg, er det ok med et stålspær der viler på et toprem der er lavet af træ mere præcist 45x95mm reglar.

Hvis det er for at du vil lave dit skrå spær i stål og dine korte spær i træ, som din skitse indikerer, er der intet til hinder for det, ud over at du reelt får et lavloftet rum omkring stålspæret.....
Selve stålbjælken er 140mm og træspær er 145mm så det er ikke noget problem, kiler kan afhjælpe er mit gæt så reelt bør højden være det samme.

Der er sikkert noget omkring en brandisolering af stålspæret, men den del må du undersøge separat.

Det bedste bud er dog at du på siden af dit stål spær får på svejst en række lapper som du bolter dine korte træspær ind på. Det er lidt tilskæring så træspæret passer ind i siden af stålspæret, men det er ikke så slemt.
Ja så du mener hvordan man skruer de korte spær på stålspæret, jeg har ikke helt kommet så langt med det endnu men din løsning er sikker god.


Dog skal du være opmærksom på der på din spærløsning tilføres en belastning der er højere på stålspæret end et rent let tag vil gøre, hvor meget det betyder er jeg ikke klar over..... Men nok ikke ret meget reelt.
Ved at stålbjælken er længere så tror jeg jeg forstår hvad du mener, det er vel forventligt.

Jeg forstår din skitse på den måde du vil lave hældningen i to retninger, så er hældning ud mod den ene langside og mod den ene ende.
Helt korrekt derfor er jeg nødt til at bruge noget andet end træ f.eks stålbjælke så den kan holde til den længde på 4.3m og ikke være alt for høj.

Hvilken tagkonstruktion forventer du at lave?
Xfiner plader og tagpap eller?

 Tagpap ja med finerplader eller de der brædder som mange anbefaler.


 

Nå men jeg jeg er ikke kommet meget længere. Jeg har endnu ikke fået besvaret mit spørgsmål, jeg har gået og tænk på den stålbjælke og jeg synes det lyder rimeligt besværligt at fæstne træ til den så jeg tænker kunne man ikke komme afsted med to 45x145 spær ved siden af hinanden ? Jeg har prøvet at finde en formel hvordan man beregner det men jeg kan ikke finde en hvor belastningen er forskelligt fra starten af spæret til midten. Nogen der ved om det vil fungere ?

Jeg ringede et lille ingeniør firma op for at spørge om de kunne hjælpe men opgaven var for lille til dem til de vil hjælpe :( så jeg må blive ved og prøve at finde en holdbar løsning.

Jeg har lavet en mere komplet skitse (PDF vil vedhæftet) med den nye ide. Læg mærke til at jeg har en bygning allerede som jeg vil læne mig op af.


 

Du viser jo at din længste bjælke måler 4,3m.
Så er det blot den du skal finde ud af om kan bære eller ej.
Dimensioneringen er ikke noget jeg vil råde omkring.

I øvrigt er det sket ikke noget problem at enten svejse lasker på siden af din bjælke eller skare enderne på træbjælkerne til så de passer ind i siden ad jernbjælken... passes de til, så kan de fastholdes med en enkelt skrue der bores gennem jernbjælken nedefra.


MVH Njord
njord skrev den 02-10-2019 13:21:12

Du viser jo at din længste bjælke måler 4,3m.
Så er det blot den du skal finde ud af om kan bære eller ej.
Dimensioneringen er ikke noget jeg vil råde omkring.
Netop, det er også den jeg mangler rådgivning omkring ;)

I øvrigt er det sket ikke noget problem at enten svejse lasker på siden af din bjælke eller skare enderne på træbjælkerne til så de passer ind i siden ad jernbjælken... passes de til, så kan de fastholdes med en enkelt skrue der bores gennem jernbjælken nedefra.

Jeg har aldrig svejset sååå der skal jeg finde en der kan men jo man kunne nok finde på et eller andet som kunne passe men det vil bare være så meget nemmere hvis det bare var træ ;)


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis