Lappe huller i betonvæg - hvad skal jeg bruge?

Hej LDS-folk,

Jeg står i den situation, at jeg snart flytter i hus, der er opført i 2007.

Der er en del huller i væggene, jeg godt vil lappe ordenligt, så de kan genbruges ved senere lejlighed - dvs. "bløde" løsninger såsom sandspartel/fuge er uønsket.

Indervæggene lader til at være af typen letbeton (lyder tungt når man banker på dem, men dog ikke så tungt som et betonbyggeri fra 70'erne).

Jeg har kigget mig lidt omkring ift. hvad jeg skal bruge, og jeg er kommet frem til, at jeg ikke skal bruge kalkbaseret mørtel, da det ikke skulle hæfte så godt som en cementbaseret mørtel.

Er "Webers Quickrep" det rigtige valg?

Jeg har også kigget på "Skalflex Reparationsbeton", men her er kornstørrelsen noget større (1,2 mm vs 0,3 mm i "Webers Quickrep")
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det blot er borehuller, så ville jeg Anvende alm sandspartel eller polyfylla det er nemt at slibe plan.....
mfrost skrev den 17-09-2019 16:37:53

Hvis det blot er borehuller, så ville jeg Anvende alm sandspartel eller polyfylla det er nemt at slibe plan.....

Der er tale om borehuller. Jeg er bekendt med at sandspartel samt polyfilla er nemt at slibe. Kun fronten af borehullet kommer til at blive fyldt med sandspartel, og det resterende bagvedliggende ønsker jeg, at fylde med et beton/cementprodukt, så hullet kan genbruges.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Velkommen på lds.
Der er noget selvmodsigende i det der efter mit hoved men måske misforstår jeg. Huller skal fyldes op og ønskes genbrugt ? ? ?
Genbrugt til hvad ? ? ?
Som oprindelig væg naturligvis men huller der er fyldt op kan ikke genbruges. Sandspartel kan lige så nemt komme ind i huller som Weber.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det du fylder med skal helst ikke være hårdere end gasbetonen hvis det er det du har, og du håber på at kan bore oveni/i siden af et gammelt hul.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan fint bruge sandapartel. Eller multipladelim som røres lidt tykt op.
Hvis du bruger en relativ hård cement puds, bliver det svært senere at lave et hul med boremaskine hvis det skal gøres i overgangen mellem gasbeton og reparationen. Så vil boret helst smutte over i gasbetonen som er blødest. 

Elektronikteknikeren
Annonce
ev elmand skrev den 17-09-2019 17:16:07

Velkommen på lds.
Der er noget selvmodsigende i det der efter mit hoved men måske misforstår jeg. Huller skal fyldes op og ønskes genbrugt ? ? ?
Genbrugt til hvad ? ? ?
Som oprindelig væg naturligvis men huller der er fyldt op kan ikke genbruges. Sandspartel kan lige så nemt komme ind i huller som Weber.

 Tak.

Årsagen til at jeg ønsker det muligt at genbruge dem er f.eks. i tilfælde af, at jeg rammer i mellem den originale væg og det lappede hul (og boret smutter ned i det lappede hul) - derfor søger jeg det korrekte materiale, så væggen fremstår så original som muligt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis muren er gasbeton så kan du bare bruge almindelig mørtel. Gasbeton er ikke hårdt ift beton.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skulle da være svært uheld, lige tilfældigt at ramme nøjagtig samme hul igen på senere tidspunkt... 

Mvh. Christian M
 

christiannielsen skrev den 17-09-2019 21:05:42

Hvis muren er gasbeton så kan du bare bruge almindelig mørtel. Gasbeton er ikke hårdt ift beton.

 Tak for info, men væggen er for massiv til at være gasbeton.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Christian M skrev den 17-09-2019 21:10:30

Du skulle da være svært uheld, lige tilfældigt at ramme nøjagtig samme hul igen på senere tidspunkt...

 Ja, sandsynligheden er lille - men nu hvor arbejdet skal udføres, så kan det jo lige så godt gøres så originalt som muligt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis