Omfangsdræn om ældre hus.

Hej LDS,
Vi har et ældre hus fra 1906, hvor vi tidligere har haft problemer med fugt i bunden af vores indervægge, det har vi nu udbedret, ved at sætte lecablokke og nyt sokkelpap under væggene.
Men for at fjerne evt. vand i jorden vil vi gerne ligge et omfangsdræn omkring huset, også fordi vi har et mindre kælderrum i det ene hjørne af huset.

Huset er med høj sokkel, hvilket vil sige at der er 90 cm sokkel over jorden på den ene side af huset og 50 cm på den anden side. (terrænnet falder) Soklen er støbt i forskalling over jorden, uden for meget cement og mange marksten.
Under jorden er de øverste 20 - 30 cm muret op af marksten og de resterende 60 - 70 cm ned er der kampesten/syldsten der bare er stablet, med mindre mellemrum imellem stenene. Soklen går cirka ned i frostfri dybde, cirka 90 cm. 

Min første tanke på en løsning, inden jeg havde frilagt en lidt større del af soklen (4 meter) var at ligge drænet over underkanten af soklen i nøddesten, derefter påsætte en platon membran plade på soklen og så efterfylde med filtergrus. Men jeg synes soklen er for ujævn til at påsætte platon membran og afslutningsliste i toppen så det bliver tæt for oven, plus der heller ikke er noget til at sætte membran og lister fast i.

Derfor tænker jeg to andre scenarier:
1. grave ned i den rigtige dybde, rense soklen med håndkraft for ler/jord så stenene og evt. mellemrum fritlægges, derefter ligge drænet i nøddesten og fibertex, for derefter at fylde renden op med filtergrus og stampe det. På den måde vil en del af gruset løbe ind i mellemrummene mellem stenene og der vil være støtte til siden af soklen.

2. som scenarie 1, men med en 100 mm rockwool Terrænbatts på 60 cm i højden ind mod soklen, afsluttet med en fiberdug i toppen som lukker evt. ujævnheder så der ikke løber sand ned bag battsen, og derefter fylde renden med filtergrus.

Min bekymring er ved begge scenarie om der er støtte på siden af soklen, så kampesten/syldsten ikke ved den last der er påført oppefra trykkes ud i filtergruset og der efterfølgende opstår sætningsskader eller det der er værre.

Er der nogen der har lavet noget tilsvarende som kan anbefales eller har i en bedre ide til at udføre drænet.

På forhånd tak. 





2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
gå på bibliotekt og hent de relevante Byg-Erfa blade.
start med Byg Erfa (50) 11 02 25

Hvis du kun har et kælderrum er det helt vanvittigt det du snakker om.
Såvidt jeg forstår har du en sokkel der stikker 50-90cm op over jorden og kun et lille kælderrum. Hvis det er rigtigt ville bare sikre mig at vandet bliver afledt på overfladen det kan være voldsomt for et gammelt hus og dræne og isolere osv 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis