Revner i betongulv

Hejsa,
Vi har lige købt et hus som vi overtog forleden. Det er fra 1976 med en tilbygning foretaget i 1986.

Vi har i dag fjernet gulvtæpper i næsten hele huset og vi kunne så se nogle revner i betongulvet.

Den ene revne er i det rum hvor man lavede tilbygningen.Så de kunne se ud som om at man har lavet et nyt betongulv der støder op til det eksisterende, men jeg er ikke sikker. Det kan også være at de har støbt et helt nyt. Men uagtet så er der en lang revne henover gulvet.

Det samme er der i vores spisestue og det ene værelse. I spisestuen er der en revne der løber langt væggen/soklen og en på tværs af gulvet, men ikke hele vejen over.

Se billeder.

Revnerne nogle steder ser ekstra slemme ud, da de har anvendt noget selvnivellering. Det er revnet/flækket, men den "rigtige revne er smallere.

Er det ufarlige sætningsskader eller skal vi være bekymrede?

På forhånd tak.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja

 

Det er ganskenormalt, at der kommer revner i betongulve under udtørringen. Kun hvis du lægger en retskinne på, og der er flere cm forskel, behøver du at gøre noget. I 76 brugte man meget Leca som isolering, og ikke særligt tyktlag.

 

Revnen der kører langs væggen/soklen ligner netop at den har "sluppet" soklen og man kan se at der er tale lecablokke.

Skal jeg foretage mig noget? Reparere revnerne?

De har også anvendt noget selvnivellerende. Skal det fjernes inden jeg lægger nyt gulv?
Det gulv ser ud til at være et helt normalt "betongulv".
Og jeg vil mene at revnerne kun er i det øverste tynde afretnings lag.
Det rigtige betongulv befinder sig neden under det få centimeter tynde afretningslag og betongulvet er helt sikkert helt intakt.
Det er afretningslaget som har revner.
Derfor skal man lige passe på med at sige at "betongulvet" er revnet, fordi at det er det formodentligt ikke, -det er afretningslaget.

Der er sikkert ikke noget at bekymre sig om, det er kun kosmetisk, så lap afretningslaget eller fjerrn det og afret evt, hele gulvet.
Grunden til jeg siger dette er at jeg selv bor i et hus fra 1977 med netop sådanne revner.
For øvrigt ses det samme i nyere huse, folk får mange gange et chock når de fjerner deres klik gulv, i det få år gamle hus.

Tak for svarene. Så er vi mere rolige!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis