Udskiftning af bøjet/buet vindskede-dækbræt på gammel murermestervilla (med billeder)

Hej LDS'ere,

jeg har overtaget et hus med følgende udfordring: dækbrættet som sidder ovenpå vindskeden er flækket på langs og skal skiftes/repareres. MEN det er ikke bare et lige bræt som kan skiftes ud. Pga. tagets udformning er brættet bøjet (se billederne). Som man kan se har man på det øverste billede er dækbrættet blevet savet halvvejs over med jævne mellemrum, for at få det til at bøje. Nu skal det skiftes, og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an:

1. Købe et nyt bræt og prøve at få det til at bøje på samme måde?
2. Finde noget materiale som er nemmere at få bøjet end massivt træ (kan fibercement træ evt. bruges - har aldrig haft det i hånden)?
3. Sætte noget stål-profil henover?

Alle forslag er velkommen :-)

Hilsen Max
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner nu ikke at det er flækket, men derimod 3 stykker træ der er skåret til og samlet? 

Mvh. Christian M
 

Det bræt der ligger ovenpå er sikkert bare trukket ned og sømmet fast. Det ikke en hensigtsmæssig løsning, da træet er meget udsat for vind og vejr.
Det kunne nok lade sig gøre med en alu profilskinne. Siderne skal godt nok klippes lidt op i slidser for at det kan bøjes.
Eller en rulle af denne type Så kan du klippe en strimmel på 10 cm og bukke den over vindskeden. Der hvor det skal bue er det fleksibel nok til at følge buen. Den fastgøres med aluminium søm ovenfra.
Jeg ved godt det bliver mange meter men du har vel også andre vindskede afdækninger der er  bliver dårlige.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Beklager mit svar længere oppe. Var vist ikke helt vågen, for kan godt se jeg tog fejl af hvad det var du skulle have skiftet.. 

Mvh. Christian M
 

Hej med jer,

tak for de gode bud, især Erik! Ja det er nok tagrenden som er blevet sat op i brættet i sin tid.

Er det f.eks. sådan nogle Icopal Sternkapsel profiler her du tænker på, Erik (eller en breddere profil for at få vandet ud på teglene)? De koster jo ikke alverden, så det er måske et forsøg værd...og så klippe dem op med en pladesaks for at bøje dem.

Easyflex Inddækningsmaterialet er sikkert også et godt bud. Min eneste bekymring er om det leder vandet langt nok ind over teglene, så det kan løbe af der - men du mener måske at man bør føre det 10 cm bredde Easyfllex helt ned til teglene og klæbe afdækningen fast der?

Hilsen Max
Annonce
Jeg tænkte først på den som du nu selv har link til. Så kom jeg til at tænke på noget mere fleksibel, og er inspireret fra opsætning af en del velux vinduer her på det sidste.
Jeg tror mest på den fleksible, da det med op klipning godt kan blive noget bras.
Den fleksible skal måske klippes i 15 cm brede strimler i stedet. Men når jeg ser på din nuværende "pind" så dækker den ikke meget ind over tagsten
Selv om den fleksible er selvklæbende så stoler jeg ikke på at det er nok til at holde den på plads, så den skal også sømmes fast. Den kan ret nemt bankes på plads med hænder eller en gummihammer. Du kan med fordel lægge et tyndt bræt under yderkanen når du former den, så kommer der ligesom en drypkant.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for alle input, jeg endte med at smække et nyt bræt på ligesom det gamle!
Det slap du da meget godt fra.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Bortset fra, at du glemte at skære enden skråt af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis