Vedligehold af sø

Hej..
Jeg overvejer at købe et sommerhus hvor der der er en mindre sø.. det dybeste sted er 1 m dyb og søen er ca 15x5meter.
Er der nogle der har erfaring med vedligehold af en sø...?Sælger siger han 1 gang om året bruger en dag på at fjerne alger, åkander m.m og nogle dage på at køre det væk..(kan man ikke bare ligge det i en kompostbunke, eller vil det rådne?)
de døjer ikke med insekter pga stillestående vand..
Søen er åbenbart fredet, selvom den er på privat grund..
På forhånd tak
Thomas

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget vedligehold ved en sø andet end hvad man selv har af krav til den. Han vil ikke have alger, så dem fjerner han. Man kan også lade dem være og lade naturen klare dem. Eller købe nogle karper.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal være opmærksom på at der kan være restriktioner på hvad du må gøre ved søen for at vedligeholde den. Ved siden af der hvor vi bor er der en sø og den må kun vedligeholdes ved at fjerne materiale med hænderne, der må ikke bruges maskiner. Hvis jeg var dig ville jeg tage kontakt til kommunen og høre dem inden du gør noget.
http://www.soedoktoren.dk/halm.htm

En sø med så lille en dybde vil hurtigt gro til i siv og dunhammer, medmindre du er over den, løbende.
Så du skal være indstillet på at bruge noget krudt på den.
Men hvis du ellers har mod på det - og tid - så er sådan et vandhul jo en perle, og en magnet for en masse insekter og fugle.

mvh  Jan

Jeg har selv haft en lidt mindre sø end den og der kom ikke noget i den som vi ikke selv tilførte (andet end alger). Det vi har gjort 1 gang på 20 år er at få skrabet "slam" op fra bunden.
Vi havde i mange år karper i søen. De blev købt som små og var til sidst 60 cm lange. De holdte alt nede. Selv græskanten rundt om søen var trimmet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Der er kun vandhuller over 100m2 der omfattes af Naturfredningslovens §3

Det betyder at du ikke er underlagt nogen vedligelseskrav. Om vandhullet gror til i dunhammer er ikke dit problem såfremt vandhullet er over 100m2.

Naturfredningsloven er meget restrektiv. Det beyder også at arealanvendelsen de facto er sat ud af kraft for landejendomme, hvilket indvirker på ejendomsbeskatningen, hvilket jeg har landsrettens dom for.

Om samme betragtning gælder forsommerhusgrunde kan jeg ikke sige.

Det egentlige problem er dine planer, da et vandhul er ikke en statisk størrelse, men ændrer sig over tid.

Selv har jeg anlagt en lille sø på ca. 1000m2 lige ud fra husets terasse. Den troede kommunens miljøforvaltnig at de havde hånd- og haslret over.

De blev klogere - Det er vigtigt at du har alle dokumenter omfattende arealet - herunder dræn- og topologiske kort foruden dokumentation vandafledning og spildevand for arealet.

Som du nævner er bortskaffelsen af biomateriel vigtig for opretholdelse af vandhullets kvalitet, og der er igen rekstriktioner på denne bortskaffelse så længe det udelukkende består af eksisterende vækster.

Om du lægger det afklippet biomateriel til kompost eller på kommunens genbrugsstation er dit suveræne valg.

Angående myggeplage kan du uden videre udsætte fisk der er hjemmehørende på egnen uden yderligerer tilladelser.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis man sætter fisk ud i sin havedam bør man have for øje hvilke slags og hvor mange. Fordi rovfisk fx. Aborre vil støvsuge havesøen for evt. haletudser, og Skaller/Karusser æder dafnierne så man risikere at vandet bliver til  "grønkålssuppe" og at fiskene i sidste ende dør af sult. Snegle og Dammuslinger er gode til at holde ens sø fri for alger.   
Du har helt ret Frank. Udsætning af fisk skal udføres med omtanke. Alligevel kan man komme ud for overraskelser, da et vandhul skifter karakter i takt med begroningen.

Særligt mindre vandhuller kan overraskende hurtigt skifte betingelser som kan ændre livet i vandet totalt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi har en mergelgrav med sø tæt ved. I mange år var vandet halv grumset og plaget af algevækst, dog med mange fisk i (ål, suder, geder, aborre og skaller). For omkring 10 år siden oplevede vi at søen to vintre i træk frøs til i længere tid, med det resultat at der blev iltmangel, og der lå 1000-vis af indefrosne fisk af alle slags i isen. Idag er der næsten ingen fisk i mergel-søen, til gengæld er vandet blevet krystalklart, og der er hvert år mio-mia. af haletudser i søen, og når de får ben at gå på, har vi ligeså mange små tudseunger i vores have (- lidt træls når der skal klippes græsplæne).
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis