Hjælp til selv rensende tørretumbler

Vi har sådan en siemens selv rensende tørretumbler med varmepumpe teknologi, som er stoppet et eller andet sted. Vi har lige haft en teknikker ude, som ville have 4000 for at skifte bunden på den. Kan man på en eller anden måde selv rense bunden på sådan en?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at søg på youtube. Du skriver ikke noget om model eller serie, så du må selv lige gøre dig et forsøg. Hvis teknikeren skal have 4000 for det, tænker jeg det er en stor opgave hvor mange ting skal splittes ad.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 16-09-2019 14:27:07

Prøv at søg på youtube. Du skriver ikke noget om model eller serie, så du må selv lige gøre dig et forsøg. Hvis teknikeren skal have 4000 for det, tænker jeg det er en stor opgave hvor mange ting skal splittes ad.

 De 4000 var for at skifte hele bunden, altså det system som stopper til.. Derfor ville jeg høre om nogen havde en løsning, så man selv kunne rense det, for den vil jo nok blive ved med at stoppe til. 

Har forsøgt at søge om løsninger omkring problemet, men det lykkedes ikke rigtig. Det er en siemens med serie nummer WT47W568DN/05
Det er formentligt kondensatoren der er tilstoppet. Så vidt jeg ved kræver det at man kan skille nærmest hele maskinen ad for at kunne komme til.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 16-09-2019 14:39:55

Det er formentligt kondensatoren der er tilstoppet. Så vidt jeg ved kræver det at man kan skille nærmest hele maskinen ad for at kunne komme til.
Men kan det lade sig gøre at rense den? Er nemlig gået igang med at skille den fra hinanden :)

 

Det kan godt lade sig gøre, men det er en større omgang. Og et tip: Tag billede undervejs - det er nærmest umuligt at huske alle detaljer, når den skal samles igen.

Her er et par billeder fra da jeg skilte min Bosch kondens-tørretumbler ad og rensede den sidste år (Bosch og Siemens hvidevare er iøvrigt det samme).
HELE maskinen ender med at blive skilt ad (se billede 2). Men efter bunden mv. blev renset, kørte den igen og har virket upåklageligt lige siden.


Mvh. AllanE
Du bør også rense "kølegitter" til varmepumpen/kondensatoren. Det er et stort arbejde, fordi lamellerne er meget meget skrøbelige Men de var HELT stoppet til, hvilket man kan ane på billede 2. Brug en lille skruetrækker mellem hver lamel til at løsne støv/skidt og sug det væk med en støvsuger med børste-mundstykke på.

Mvh. AllanE
Kunne man ikke blæse det ud med trykluft?

AllanE skrev den 16-09-2019 15:05:42

Du bør også rense "kølegitter" til varmepumpen/kondensatoren. Det er et stort arbejde, fordi lamellerne er meget meget skrøbelige Men de var HELT stoppet til, hvilket man kan ane på billede 2. Brug en lille skruetrækker mellem hver lamel til at løsne støv/skidt og sug det væk med en støvsuger med børste-mundstykke på.

 

AllanE skrev den 16-09-2019 15:05:42

Du bør også rense "kølegitter" til varmepumpen/kondensatoren. Det er et stort arbejde, fordi lamellerne er meget meget skrøbelige Men de var HELT stoppet til, hvilket man kan ane på billede 2. Brug en lille skruetrækker mellem hver lamel til at løsne støv/skidt og sug det væk med en støvsuger med børste-mundstykke på.

 Tak, det var lige sådan et svar jeg havde brug for. Jeg havde den skilt fra hinanden igår, men stoppede da jeg nåede bunden, så jeg må på den igen. Har du indtryk af, at din køre helt optimalt nu? Må jeg spørge hvor længe din maskine er om at tørre sådan en alm. fuld vask?

Mht. trykluft, så var det i mit tilfældet meget vådt i bunden, så det ville nok ikke virke. Derudover er det virkelig tæt-pakken i sådan en maskine, så der er nok ikke nogen smutveje.

Elisabeth: Maskinen kører som ny igen. Jeg har ikke taget tid på tørretiden, men displayet plejer at skrive 2 timer og det passer vist meget godt. Men mit problem var modsat inden den blev renset: Den stoppede efter få minutters drift og tørrede derfor aldrig tøjet.

Kører din da alt for længe?

Mvh. AllanE
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis