Save 3,3meter reglar diagonalt

Jeg er i gang med at renovere mit skur som er fra 60’erne.
Ny beklædning (krydsfiner med spor), nyt tag (tagpap) og så skal det isoleres.

Det nuværende tag har en hældning på kun ca 1 grad. Det vil jeg gøre noget ved, og har tænkt at ville montere kile-skåret reglar oven på de eksisterende spær.

Tænker at man kan bruge en kridtsnor til at tegne op. Alternative et laserlys fra den ene ende og skråt op til modsatte hjørne.

Men hvordan får jeg skåret en 3,3 meter lang - (12.5cm høj - 6,3cm bred) diagonalt.
Jeg tør ikke med håndsav eller stiksav, er bange for at det bliver for ujævnt.

Måske har du en ide? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville overveje om det var muligt at kile eksisterende spær op. Hvis ikke så ville jeg nok bare klodse krydsfineren op pr 60 cm, opklodsningen behøver ikke være kontinuerlig..
Jeg lavede nogle lignende kiler i spærtræ, til min carport, jeg brugte dyksav med føreskinner, det gik supergodt.
Alternativt kan du jo spænde et rethold på, og save med en håndrundsav, som du så kan køre op mod retholdet, så får du også et "lige" snit.

Vi prøver igen, i morgen --
En bordrundsav kan også klare opgaven.
Tegn stregen, og følg den streg gennem saven stille og roligt. 

Mvh. Christian M
 

Jeg vil også mene at det er overkill at lave en lang kile.
Brug små klodser skåret i den rigtige tykkelse der hen af med feks 20-30 cm mellemrum.
Når først taget er lagt holder det helt fint.

Men hvis du vil lave en lang kile, så er en rundsav/dyksav den eneste rigtige vej.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for inputs!

Jeg tror dog fortsat på løsningen med en hel kile. Der skal ligge tag-finér oven på. Og det er lidt lettere/mere stabilt med een lang kile.

Vil forsøge med rundsav og føringsskinner.😬
Annonce
Du ligger bare nogle regler op ved siden af hinanden så du får et jævnt underlag og skære på. Det er altid bedst og lave en lang kile til understøtning af lægter eller plader

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Stiksav er den dårligste løsning. Hånd fuks svans kan sagtens gøre det, men du syrer nok til i armene, så en rundsav er det bedste, og så spænder du retholdt på, eller en af de andre regler til at styre efter. Det behøver ikke at være som fabriks skåret. På en bordrundsav kan du også sagtens følge en kridt streg til "godt nok"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis