Kompositterrasse er begyndt at give splinter

Hej forum.

Vi købte sidste år en lejlighed men en dejlig altan, der har komposit gulv. Komposit pladerne er dog begyndt at give sig, så vi river os og får splinter af pladerne, hvis vi går på altanen med bare fødder. Kan man gøre noget ved det - kan man slibe sådan nogle plader? Kan man give det olie? Eller bliver vi bare nødt til at skifte de stykker som har givet sig?

Lige et tillægsspørgsmål, synes at have læst det komposit er ret vedligeholdelsesfrit, men er der noget man alligevel skal gøre så man undgår at pladerne giver sig?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Komposit plader skal bare vaskes af en gang i mellem, men aldrig med en højtryksrenser, det gjorde en bekendt nemlig med nogle komposit have møbler og det gav splinter. Jeg mener at komposit af består af ca. 60% træ, 30% plastik og 10% lim, men der er nok forskel på kvaliteten. 
Du skriver plader, men er det ikke planker?

Er det over alt du har problemer med splinter, eller er det kun en enkel planke??
Billeder vil nok også forklare ret meget om hvad problemet kan være....
Kompositterne har været i handlen i mange år og der er derforbåde forskellige producenter og generationer af disse og nok med forskellige udfordringer.....

Hvor stort et areal drejer det sig om?
Man kan vel forestillesig du kan slibe områderne hvor du har splinter på samme måde som med en træ terase..... Om ikke andet så er det et ret let forsøg, inden du udskifter det hele..


MVH Njord
Nikojoer skrev den 16-09-2019 06:32:00

Hej Frank

Det du så også siger, det er at når de er begyndt at give splinter, så skal de skiftes?

Ja med mindre det kan slibes ned. Jeg ved ikke om plankerne ændre karakter ved slibning selv om de normalt er gennemfarvet. 

Du skriver, at plankerne er begyndt at give sig. Dvs de er ikke ordentligt understøttede. Hvis det klaprer blot det mindste når du går på dem, skal du have plankerne op og kilet om.

 

Annonce
Hej alle

Mange tak for jeres svar. Vedhæfter lige nogle billeder så i kan se hvad jeg mener med “giver sig” og ja, jeg mener planker, det er blot mig der ikke er den store håndværker.

På billede kan i hvordan kompositen har “løftet” sig lidt og det er det som river og giver splinter.
Det ligner ikke komposit men almindelige terrasse brædder

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 16-09-2019 10:13:28

Det ligner ikke komposit men almindelige terrasse brædder

 af mahogni..   

Dine terrasse planker er ikke i komposit men derimod en træsort.. Formodentligt noget Bankirai, Camaru eller anden eksotisk sort.

Du kan fint slibe manuelt på disse for at fjerne flosserne.

Du skriver de "giver sig" betyder det de ikke ligger fast mod underlaget, eller vrider sig, eller er det "blot" at du oplever der rejser sig nogle flosser?


MVH Njord
Havde fået at vide det var komposit, men er som sagt ikke så kyndig inden for det.

Mener blot at den laver de flosser som det ses på billede.

Nu når det blot er træ. Hvad ville i så gøre - slibe det ned og give det noget olie eller hvad gør man?
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis