Hvor langt kan vi grave ned uden understøttelse?

Hej.
Vi vil gerne have gulvvarme i vores underetage, og skal i den forbindelse have gravet ud og lagt nyt terrændæk, da der i dag kun er 50 mm isolering.

Men er der nogle bygningstegningskyndige, der kan fortælle os, om vi kan klare opgaven uden understøttelse ud fra denne snittegning af huset?
Der er i dag 8 cm beton, 50 mm rockwool og 20 cm drænlag - så I alt 33 cm. Betyder tegningen så, at der er yderligere 40 cm til underkanten af soklen i den side, soklen går mindst ned? Og vil det i givet fald ikke være nok at grave ud for at opnå minimum 300 mm isolering? Hvordan vil I anbefale at det nye terrændæk bygges op (hvilke materialer og hvilken tykkelse)? Mvh Kathrine
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville læse det som at der er 40 cm sokkel under drænlaget, men jeg ville lave et par huller i gulvet rundt omkring for at måle efter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak, det med skillevæggene havde vi ikke tænkt på. Vil det være stabilt nok, hvis vi tager et par rum af gangen og ikke begge sider af samme væg samtidigt? 
Hvis du vil understøbe skal du tage 1 meter ad gangen. Kender ikke jeres plantegning, men jeg tog 1 meter ad gangen 4-5 forskellige steder/rum hver anden dag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan nogenlunde måle med lineal på din tegning hvor de 40 cm starter. Du bruger målestoks cm angivelse som sikkert er et eller andet sted på tegning. Eller du sammenligner med kendte mål som f.eks. rumhøjde. Som tegning er lavet ser det ud som om der bliver de 73 cm i laveste side.
Så jeg ville ikke understøbe ydermurens sokkel, så hellere stoppe udgravning 10 cm før bunden og så have lidt mindre isolering ude ved neder kanten, hvis det er nødvendigt.
Skillerum: Du kan ikke tage et rum ad gangen og så regne med at skillerum bliver stående, hvis de står oven på terrændæk.
Teoretisk ( men risikabel i praksis ) kan du gøre det med 1 rum, hvor skillerum stadig står på en god plade fra naborum. Men når du kommer til næste rum, så har du skillerum der kun står på 10 cm beton stump idet det ikke hænger sammen med din nye støbning, og det vil uvægerligt skride ned i din udgravning.
Så du graver ud midt i rummene til maks. 0,5 m fra skillerum, så du får noget plads at arbejde på. Så kan du grave denne 0,5 m væk i en bredde på 1 m ind under skillerum. Lige under muren graves der mindst 10 - 20 cm længere ned end planlagt nederste dybde. Så smider du 10-20 cm beton ned i bunden. Du kan for inden godt stikke et par stykker armerings jern ind jordsiderne så det kommer til at hænge sammen med næste betonstøbning. Når jeg skriver 10-20 cm beton så er det fordi du skal slutte beton med et mål så et lige antal f.eks. lecablokke kan mures op under skillerummet. Husk at lecablokke forberedes så de mures i forbandt med næste understøbning nogle dage efter. Det kan du godt gøre et par steder eller 3 bare der er mindst 2 - 3 m afstand imellem.
Et par dage efter kan du lave samme nummer 1 m til højre for din søjle og 1 m til venstre. Så er der pludselig ikke ret meget tilbage.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan iøvrigt anbefale at bruge sort flamingo isolering. Det isolerer 20 procent bedre end hvid flamingo. Så på den konto kan i få mere for pengene, uden at grave alt for langt ned. 

Mvh. Christian M
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis