2 termostater på radiator og opgradering til smart?

Hej

Måske et halv dumt spørgsmål, men inden jeg investerer i smarte termostater, vil jeg lige høre, om det er noget problem, hvis jeg har 2 termostater på hver radiator? Jeg formoder at den nederste skal blive siddende, og den øverste udskiftes til en smart udgave?

Pft 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver du nok lige nødt til at forklare nærmere. En radiator har en ventil og en termostat. Hvad du mener med nederste del og øverste del kan være det, men prøv at tage et foto og forklar hvad du mener med 2 termostater.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er nok en rum-termostat den ene (den øverste) og en returventil den anden (den nederste).
Så ja, smart termostat øverst. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 15-09-2019 14:50:56

Det er nok en rum-termostat den ene (den øverste) og en returventil den anden (den nederste).
Så ja, smart termostat øverst.

Så dvs det er 2 forskellige typer på samme radiator - de ligner umiddelbart hinanden - dog ser den øverste lidt nyere ud 

Ja den øverste måler temperaturen i rummet og lukker varmt vand ind om nødvendigt og den anden er en returtermostat som først lukker vandet ud når vandet er afkølet tilstrækkeligt. Tror jeg.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Uden billede eller anden beskrivelse er det kun gætværk. Sidder "nederste" termostat på returrøret fra radiatoren? Hvad med "øverste" termostat - sidder den på fremløbsrøret til radiatoren?

Søren O
Nyt spørgsmål - på 2 andre værelser, er der kun 1 termostat, men jeg undrer mig over, at ventilerne er placeret i bundet.

Nogen der kan sige mig, hvilken type ventil dette er, og om den vil virke med en "smart" type?

Når der åbnes, bliver rør i top varm først - dvs fremløb må være i top.

EDIT: Det må være en FJVR, da den måler 32mm og er placeret på returløb. Så kan jeg vel ikke benytte en smart type, uden at skulle ofre en udskiftning af ventil? Den skal være også flyttes til top = dyr affære. Så er det "smarte" hvis ikke så smart længere i mit tilfælde :D

Den nederste termostat er en returtermostat, der sikrer at vandet i returen ikke er for varmt (= for ringe afkøling i et fjernvarmeanlæg)
Øverste termostat er en rumtermostat der styrer vandmængden efter temperaturen i rummet, specielt solindfald kan jo give stor temperatursvingninger, men også antal mennesker/PC/fjernsyn mm.
Når der er rum, værelser - hvor der kun er returtermostat er det fordi det skønnes, at denne kan holde en rimelig konstant temperatur alene.
Du kan mig bekendt kun få smart termostater til rumtermostaterne, ikke returtermostaterne.

 

Jegi er lige flyttet i et 80'er hus med samme system som OP.
Hvis man monterer smart termostater på fremløbet, vil I så mene at man bare skulle åbne helt for returen? Man risikerer jo at få en ringere afkøling. Jeg går ud fra at det er fordi vi har et direkte varmeanlæg..
Når der er monteret returtermostater på radiatorerne, så lad dem sidde. Stil dem så returtemperaturen f.eks. ikke kan komme over 30o C.
Alternativet er rumtermostater, men det kræver at anlægget er ordentligt indreguleret, så gennemstrømningen i radiatoren ikke kan blive for stor. Det kan f.eks. jusreres på en termostatventil med forindstilling (en justerbar drøvling i selve ventilen).

Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis