Hvilken 5G6 kabel ?

Hej,
Jeg vil gerne trække nogle kabler når jeg nu laver mit nye værksted på henblik for at at være lidt fremtidssikret.

1. Kabel så der kan laves en separat tavle i værksted.
2. To kabler til carport hvis vi engang får 2 el biler.

Jeg tænker installationskabel 5G6 skulle kunne gøre det men jeg synes de findes i to forskellige typer, multitrådet og flertrådet. Billederne og specs snyder mig måske. Jeg har f.eks fundet denne :
https://www.wattoo.dk/5g6-mm-installationskabel-halogenfri-fxq-easy-nexans-1433100194-1433100194a
Billedet viser Flertrådet men i spec står der også at den er stiv. Refererer man til flertrådet at der er flere ledere men at lederne er stive ? Der er kun et kabel lige hos Wattoo der er multitrådet (blød) dvs. her er det flere tråde pr. leder ?

Spørgsmålet er, er der regler om jeg må bruge den ene eller den anden ? Kablerne skal enten ligge i kabelkanal under jord eller bare gravet ned i jorden. Hvilken vil i vælge ?

/donnib

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal bare graves ned i jorden. Men der skal være enten 10 cm bredt stærk beskyttelses bånd over ( ned gravnings dybde 35 cm ) Eller det tynde markerings bånd ( ned gravnings dybde 80 cm )
Du skal bruge det der hedder installations kabel, altså med de stive ledere.
Hvis du bor i almindelig parcelhus kan der nok trækkes til 1 elbil hvis man justerer laderen ned i strøm og lader det tage lidt længere tid. Ved 2 elbiler er jeg ret sikker på at du skal have større stiklednings kabel og større sikringer i kabelskab ved vejen. Det vil så udløse noget tilslutningsafgift til elforsyningen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand, husk det kun er 70cm uden mekanisk beskyttelse :-) De 10cm kan godt være hårde! ;-) Og så 20cm over kabel med et dækbånd
PoelseManden: Nu er jeg ikke så bange for en skovl. Og man sparer på fitnes kontingent i dén tid det står på.
Ok jeg tog det lige ud af hukommelsen så tak for rettelsen. Men så får du også lige en lille en det hedder markeringsbånd, den der bruges i den store dybde og dækbånd i den mindre dybde, og den skal ikke ligge 20 cm over.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-09-2019 20:58:55

PoelseManden: Nu er jeg ikke så bange for en skovl. Og man sparer på fitnes kontingent i dén tid det står på.
Ok jeg tog det lige ud af hukommelsen så tak for rettelsen. Men så får du også lige en lille en det hedder markeringsbånd, den der bruges i den store dybde og dækbånd i den mindre dybde, og den skal ikke ligge 20 cm over.

 Jeg skal snart grave et elkabel ned til et skur, nu bliver jeg forvirret, jeg har for langt tid siden læst noget med 40 cm ned, og 10 over et dækbånd, hvad er det rigtige?

Annonce
Pizzabager skrev den 15-09-2019 22:13:46

 Jeg skal snart grave et elkabel ned til et skur, nu bliver jeg forvirret, jeg har for langt tid siden læst noget med 40 cm ned, og 10 over et dækbånd, hvad er det rigtige?

 Med mekanisk beskyttelse (rør/bredt dækbånd): 35cm.

Uden mekanisk beskyttelse: 70cm.
ev elmand skrev den 14-09-2019 21:48:42

Du skal bruge det der hedder installations kabel, altså med de stive ledere.

 Så jeg er stadigvæk i tvivl, er denne med stive ledere ? https://www.wattoo.dk/5g6-mm-installationskabel-halogenfri-fxq-easy-afmaalt-pr-meter-nexans-1433100194a billedet viser noget andet.


 

donnib skrev den 16-09-2019 09:44:22

 Så jeg er stadigvæk i tvivl, er denne med stive ledere ? https://www.wattoo.dk/5g6-mm-installationskabel-halogenfri-fxq-easy-afmaalt-pr-meter-nexans-1433100194a billedet viser noget andet.

 Det kabel er med stive ledere, bare mange stive :-). Dette kabel er godkendt, du kan bare trække!

Super, den napper jeg. Er der noget at hente på prisen et anden sted ? Jeg vil gerne købe 50m så det løber lidt op. 

 

I søgen efter at finde en billigere pris har jeg fundet denne : https://progrossist.dk/produkt/kabel-afumex-easy-rz1-k-5g6/  men der står Leder Fintrådet kobber, klasse 5 men der står også Anvendes til fast installation eller som forsyningskabel så er den også ok ? Jeg har godt nok aldrig set et grønt kabel i danmark.

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis