Hvilken 5G6 kabel ?

Hej,
Jeg vil gerne trække nogle kabler når jeg nu laver mit nye værksted på henblik for at at være lidt fremtidssikret.

1. Kabel så der kan laves en separat tavle i værksted.
2. To kabler til carport hvis vi engang får 2 el biler.

Jeg tænker installationskabel 5G6 skulle kunne gøre det men jeg synes de findes i to forskellige typer, multitrådet og flertrådet. Billederne og specs snyder mig måske. Jeg har f.eks fundet denne :
https://www.wattoo.dk/5g6-mm-installationskabel-halogenfri-fxq-easy-nexans-1433100194-1433100194a
Billedet viser Flertrådet men i spec står der også at den er stiv. Refererer man til flertrådet at der er flere ledere men at lederne er stive ? Der er kun et kabel lige hos Wattoo der er multitrådet (blød) dvs. her er det flere tråde pr. leder ?

Spørgsmålet er, er der regler om jeg må bruge den ene eller den anden ? Kablerne skal enten ligge i kabelkanal under jord eller bare gravet ned i jorden. Hvilken vil i vælge ?

/donnib

 

Hej, Jeg vil gerne trække nogle kabler når jeg nu... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge dit værksted til men det kunne være en idé at trække et data kabel med når nu du er i gang. Kan se dit forsynings-kabel bliver 50m så måske dit wifi ikke kan nå så langt.
Både den til første grå installationskabel og den sidste grønne kan bruges. Husk at de skal beskyttes mekanisk ( jernrør ) lige hvor de kommer op af jorden eller gulvet hvis det er synligt

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand tak,
Hvis man skal trække sådan et kabel igennem et PVC rør aka. elektrikerrør, hvilken dimensioner skal rører have for at det går nemt at trække det ? 

 

Hvis du bruger et kloak rør med 45° bøjninger går man aldrig galt i byen
Ok men nu glemte jeg lige at specificere at det er den del af kablet der skal gå igennem indendøre. Er 25mm nok ? Den ene er 16mm men jeg har ikke erfaring hvor svært eller let det er at trække kablet igennem PVC med få bøjninger. Jeg ved kun at flexrør er noget l.... de gange jeg har prøvet så hård rør vil jeg bruge men skal bare lige være sikker på diameteren ud fra jeres erfaring.

 

Annonce
40mm rør til 6 kvadrat.. så er du også sikret, hvis du senere skal have flere kabler igennem. Og sørg for det er uden riller indvendigt.
@PoelseManden ;) super, tak

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis