Er mit batteri koblet rigtigt på laderen?

HEJ LDS! Jeg har fornylig overtaget et kolonihavehus og er i tvivl om solcelleinstallationen er korrekt udført.
Jeg håber I andre kan hjælpe med at opklare det...?

I følge manualen til laderen så er de første 2 huller (fra venstre) til ledningerne fra solcellen, de næste 2 huller er til ledningerne der fører ned til batteriet, og de sidste 2 (yderst til højre) er udgang til forbrugerne/apparater i huset.
MEN som man kan se på mine billeder, så bliver de sidste 2 huller i laderen ikke brugt. Derimod trækkes strømmen ud til forbrugerne/apparaterne direkte fra batteriet og via en inverter videre ud i huset, udenom laderen..

Kan I vurdere om der logger en fornuftig elektrikerbeslutning bag at batteristrømmen ikke skal via laderen før den når videre ud i huset?
Eller er det sjusk...?
Eller måske ligemeget?

🤔

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis laderegulatoren ikke kan tåle forbruget er det den eneste løsning at hive forbruget direkte fra batteriet. Så skal du bare selv holde øje med ikke at dybdeaflade dit batteri, når nu din regulator ikke kan gøre det for dig. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 14-09-2019 21:42:40

Hvis laderegulatoren ikke kan tåle forbruget er det den eneste løsning at hive forbruget direkte fra batteriet. Så skal du bare selv holde øje med ikke at dybdeaflade dit batteri, når nu din regulator ikke kan gøre det for dig.

 “ikke kan tåle forbruget”? Er det hvis der skal trækkes flere watt ud end laderen kan klare? Eller er det ampere? Eller?

Jeg er ikke så stærk i strømenhederne og forskellen på dem (endnu) :)

Jeg bruger primært solcelleanlægget til at lade mobil og bærbar, lidt lys og på længere sigt et lille 12v kompressorkøleskab.

Jeg vil helst hvis laderen holdt øje med afladningen :)
Jeg synes at kunne tyde teksten 10A på din regulator.

Det er 12vx10A=120w Max effekt hvis du kører gennem denne.
Det kan du formentlig godt nøjes med i dit tilfælde, men hold øje med dine forbrugsgenstande og regn det samlede forbrug sammen.
Man kan jo potentielt trække 500w ud af din 230v inverter(plus 20% inverter tab), så du skal være OBS på disse ting.

Men ellers ingen ko på isen.
Det er en god idé hvis du kan finde forbrugsgenstande som kan drives direkte fra 12v i stedet for 230. Så slipper du for konverteringstab. Brug marine/auto/camping produkter som er født til 12v. Se biltema. 

Elektronikteknikeren
Tak Gregeren 🙏 Det giver supergod mening, det du skriver :)
uldal skrev den 15-09-2019 12:33:15

Og når dit batteri opgiver engang, så gør dig selv den tjeneste, at købe et, der er beregnet til kørestole. De tåler store afladningsudsving.

 Tak, Uldal! Ja, jeg er faktisk lige blevet gjort opmærksom på det i dag, at der vist er tale om et startbatteri :(

Er der forskel på sådan ét til kørestole og så et deep cycle forbrugsbatteri?

Nej, det skal blot være konstrueret til de afladninger.

 

Deep cycle er hvad du vil have. Dem til kørestole er også deep cycle. 

Elektronikteknikeren
Synes ikke jeg kan se nogen sikring mellem inverter og batteri?
Der skal ikke meget til at kabelskoene ved inverteren kommer til at røre hinanden....

God pointe. Der burde sidde en sikring lige ved plus Polen på batteriet. 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis