Er mit batteri koblet rigtigt på laderen?

HEJ LDS! Jeg har fornylig overtaget et kolonihavehus og er i tvivl om solcelleinstallationen er korrekt udført.
Jeg håber I andre kan hjælpe med at opklare det...?

I følge manualen til laderen så er de første 2 huller (fra venstre) til ledningerne fra solcellen, de næste 2 huller er til ledningerne der fører ned til batteriet, og de sidste 2 (yderst til højre) er udgang til forbrugerne/apparater i huset.
MEN som man kan se på mine billeder, så bliver de sidste 2 huller i laderen ikke brugt. Derimod trækkes strømmen ud til forbrugerne/apparaterne direkte fra batteriet og via en inverter videre ud i huset, udenom laderen..

Kan I vurdere om der logger en fornuftig elektrikerbeslutning bag at batteristrømmen ikke skal via laderen før den når videre ud i huset?
Eller er det sjusk...?
Eller måske ligemeget?

🤔

HEJ LDS! Jeg har fornylig overtaget et... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak!
Hvor mange ampere skal jeg vælge til sikringen...???
Hvis du vil kunne udnytte din 230v inverter er 40A meget passende. Om det så hedder 35Aeller 50A er ikke så vigtigt.
Du skal bare have noget der sikrer dig mod kortslutning, men samtidig tillader et forbrug af en vis størrelse. Større sikringer end de nævnte kræver nok lidt tykkere kabler.
Mindre sikringer risikerer du vil sætte grænser for dit forbrug.

12V x10A giver dig 120W.
12v x20A giver dig 240W.
Osv.

Elektronikteknikeren
Ah, ja....Det giver mening. Min strømviden fra fysiktimerne begynder så småt at komme tilbage :-D
Tusind tak, @Gregeren 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis