Gammelt vand?

Hvordan kan man egenligt tale om nyt og gammelt vand ?

Hvis man lige tænker over det, så den flaske vand man drikker lige nu, har med al sandsynlighed før været gennem 1000-vis af menneskers eller dyrs tarm og svedsystemer.

Der er jo ikke mere vand end der hele tiden har været ?
Hvordan kan man egenligt tale om nyt og gammelt... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo det er Karl - skal jeg Google det for dig, eller kan du selv?    
Tænker bare at når man fx køber en flaske vand i supermarkedet. Så er der en holdbarhedsdato på, typisk "tappet 1 år" før mindst holdbar til .

Så var det jo bare nærliggende at tænke at så er ALT vand på jorden jo, mange millioner år "for gammelt": ;)

Men hvordan fik mennesket så vand i "gamle dage", altså helt før man havde grundvandsboringer? Så drak man bare regnvand? Så er spørgsmålet så bare - det er jo de færreste steder på jorden hvor man får en daglig forsyning regn, så hvad gjorde man i tørkeperioder?

Drak beskidt vand fra søer og lign ?
Grunden til at der er udløbsdato på flaskevand er at plastkflasker ikke er 100% tætte (modsat glas). Vandet kan derfor optage smag og lugt fra andre ting det bliver opbevaret sammen med. Det har ike noget som helst med sundhedsrisiko at gøre.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er mange steder i verden hvos man ikke har adgang til grundvand, og derfor bruger overfladevand. Jeg har besøgt en landsby i Kenya hvor Naguru stammen bor. Her har en rig Engelsk dame sponsoreret noget grundvands boring, men de bruger det ikke. Det smager ikke så godt som vandet fra floden, og så er det dyrere at køre med da der er diesel pumpe.
Det er den brune flod som har navnet efter farven naturligvis. Den opstår da der skylles en masse materialer med. Men kvinderne sidder ved flodbredden og graver et lille hul i sandet, så det vand der siver ind i hullet bliver siet på sin vej igennem sandfiltret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I gammel tid drak man vist mere tynd øl end vand. Dog har man her på min hjemegn fundet en brønd (vist nok fra bronzealderen) lavet af træplanker nær et mosehul. Og jeg kunne forestille mig at de dengang har brugt nogenlunde samme metode som den Erik omtaler i Afrika med at vandet så er sivet ind i brønden.
Ps. Jeg har læst at u-iltet grundvand faktisk smager som mosevand.  
Annonce
Det med holdbarheden er vel noget med at der skal være en udløbsdato på...
Prøv at se på salt, der er også en udløbsdato, selvom saltet kan være tusind år gammelt gravet op i saltmine, men når det så bliver hældt i en beholder, så kan det "kun" holde et givent stykke tid  

Masser af steder drikkes der overflade vand, ikke mindst fordi man bor på klippegrund og derfor ikke har mulighed for at bore/grave en brønd. Da jeg var i Grønland havde de ved siden af byen en sø, med et skilt hvor der stod at slædehunde ikke måtte komme der, da det var drikkevand...

Og før i tiden har vi danskere sikkert også bare drukket vand fra åen eller søen vi boede ved siden af... i stenalderen blev en mand kun omkring 35-40 år i gennemsnit, så derfor betyder det nok ikke så meget at han drak lidt vand med bakterier i fra åen.
Det er i øvrigt årsagen til jeg ikke forstår alle de folk der taler så varmt om stenalderkost... De blev ikke så gamle!

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Stenalderkost.. er det ikke noget med store saftige bøffer, eller..  

(red) efter at havde googlet det, fandt jeg så ud af at I Bondestenalderen stod menuen på grød dag ud og dag ind. 
Risengrød er nu heller ikke så dårligt ;)
Frank Chr. skrev den 19-09-2019 13:50:45

Stenalderkost.. er det ikke noget med store saftige bøffer, eller..  

(red) efter at havde googlet det, fandt jeg så ud af at I Bondestenalderen stod menuen på grød dag ud og dag ind.

Yderlig har jeg så læst at da stenalderfolket gik fra animalsk kødmad over til vegetarkost, blev de dels mindre og døde tidligere - sikkert osse pga. af det slæb de præsterede med de enorm store sten som de flyttede rundt på.    

Jeg så for nylig en udsendelse om der videnskabelig kunne findes tegn på at 1. Mosebog om Adam og Eva havde nogen gang på jord. Der blev argumenteret for at det faktisk var en beskrivelse af den store omforandring som mennesker gik igennem fra jægersamfund, til agerbrug. Altså da de blev  lidt klogere( kundskabens træ) så blev de smidt ud fra hvor de fik det hele forærende ( samler / jæger ) og til det samfund hvor der blev satset noget mere smalt på dyrkning af afgrøder. I den fase var man meget afhængig af vejr m.m. Og slog høsten fejl et par år efter hinanden så var det katastrofalt.
Det vil naturligvis ikke have foregået på 1 dag men over flere tusinde år, men derfor kan det i eventyr fortælling godt blive beskrevet kortfattet.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis