Stillestående brugsvand ved afbrudt cirkulationspumpe. Sundhedsrisiko?

Jeg har slukket for min cirkulationspumpe, der sidder på brugsvandsledningen til et fjerntliggende tappested, hvor den cirkulerer varmt brugsvand rundt i et helt sædvanligt kredsløb for at der er hurtigt varmt vand.
Jeg må så leve med hver gang der tappes varmt vand at “spilde” noget vand indtil der er varmt vand fremme ved tappestedet, men derimod ikke have energiforbrug til cirkulationspumpen og varmetab fra det cirkulære kredsløb.
Jeg formoder at der så konstant vil være stillestående vand i returledningen i det cirkulære kredsløb tilbage fra tappestedet.
Er det korrekt at der vil være dette stillestående vand i returledningen?
I fald vil der være nogen sundhedsrisiko i dette “gamle vand”, der bare står stille?
Og skulle man da få afbrudt returledningen ved tappestedet og ved indgangen tilbage ind i varmtvandsbeholderen (eller sætte to afspærringsventiler på helt ude i begge ender, og lukke det gamle, stillestående vand “inde” i returledningen)?
Eller, ER der altid en naturlig cirkulation igennem returledningen og igennem den slukkede cirkulationspumpe, således at der ingen risiko er for gammelt, stillestående vand med en mulig sundhedsrisiko?
Jeg har slukket for min cirkulationspumpe, der... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, rigtigt - god pointe - og værdiansættelsen af komforten må den enkelte så foretage når man har beregningen ud fra de hårde indiskutable fakta (hvis man kan regne det ud - jeg er desværre ikke VVS-tekniker, ingeniør eller lignende...)   
Du kan ret hurtigt måle hvor meget vand da lader løbet i afløbet før det bliver varmt. Ud fra hvor mange dagligt, kan du hurtigt beregne hvor mange m3 det bliver til årligt.
Et alternativ kunne være en urstyring eller den intilligente pumpe Jens Kristian har beskrevet.

Søren O
Jeg vender lige tilbage til det med komfort - brugsvandscirkulationspumper med autoadapt der tilpasser sig ens forbrugsmønster. Det betyder i praksis, at pumpen via sensorløsning logger forbrugsmønsteret af varmt vand og dermed sikrer, at pumpen kun kører, når behovet er der. Sådan en pumpe bruger kun mellem 3 - 9 watt altså når den flytter brugsvand. Det er jo næsten intet, og man har stort set intet varme- og vandtab. 
Tak Frank Chr. "Hvis man ikke ved hvad man leder efter - ser man det ikke..."
Jeg var ikke opmærksom på denne løsning, som ser ganske genial ud. Jeg har i dag en gammel Vortex BW 152 OT cirkulationspumpe,uden nogen form for styring, termostat eller timer. Den du tænker på er vel f.x. Vortex 155 BWO-SL, der har en "AutoLearn" funktion, som svarer til det du skriver om.
Jeg tror at det er sådan en fyr jeg skal have monteret og så gøre kort proces på det hele.
Et ordentligt skulderklap er sendt afsted   
Ja præcis (selv om jeg ikke kender mærket) men ellers er der jo også Grundfos og Smedegaarden til omkring 1800 kr.
Det sidste nye skulle være med en app så man via iPhone kan starte pumpen uden for normal tid fx. fra jobbet, hvis man fx har ekstraordinær tidlig fri, og skal hjem og have et hurtigt bad. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis