Stillestående brugsvand ved afbrudt cirkulationspumpe. Sundhedsrisiko?

Jeg har slukket for min cirkulationspumpe, der sidder på brugsvandsledningen til et fjerntliggende tappested, hvor den cirkulerer varmt brugsvand rundt i et helt sædvanligt kredsløb for at der er hurtigt varmt vand.
Jeg må så leve med hver gang der tappes varmt vand at “spilde” noget vand indtil der er varmt vand fremme ved tappestedet, men derimod ikke have energiforbrug til cirkulationspumpen og varmetab fra det cirkulære kredsløb.
Jeg formoder at der så konstant vil være stillestående vand i returledningen i det cirkulære kredsløb tilbage fra tappestedet.
Er det korrekt at der vil være dette stillestående vand i returledningen?
I fald vil der være nogen sundhedsrisiko i dette “gamle vand”, der bare står stille?
Og skulle man da få afbrudt returledningen ved tappestedet og ved indgangen tilbage ind i varmtvandsbeholderen (eller sætte to afspærringsventiler på helt ude i begge ender, og lukke det gamle, stillestående vand “inde” i returledningen)?
Eller, ER der altid en naturlig cirkulation igennem returledningen og igennem den slukkede cirkulationspumpe, således at der ingen risiko er for gammelt, stillestående vand med en mulig sundhedsrisiko?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale du blænde returledningen af, hvis du vælger ikke at bruge den...

Vi prøver igen, i morgen --
Vil lige pointere at der, isoleret set, INGEN sundhedsrisiko er ved stillestående vand. Vand bliver ikke for gammelt.  Det kan blive forurenet men det er jo noget andet.
I det aktuelle tilfælde er det forurening med legionella, der er risikoen.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak Kermit. Det er jo befriende at høre. Når du skriver "aktuelle tilfælde" - mener du så når det vitterligt bliver forurenet generelt set - så er det legionella, der rammer - eller er det mit eksempel, der er det "aktuelle tilfælde"?
Og, er det netop ikke ved disse mellemtemperaturer at legionella opstår i? I artiklen her, udtalt af Ole Hilberg, som er forskningsansvarlig overlæge på Vejle Sygehus og formand i Lungemedicinsk Selskab: https://netdoktor.dk/sygdomme/infektioner/legionella-den-skjulte-trussel.htm står der: "Sygdommen skyldes bakterien Legionella, som findes i alle våde og fugtige miljøer – også i rørsystemerne i boliger. Den trives og formerer sig i lunkent og stillestående vand, hvor temperaturen ligger mellem 20 og 50 grader."
Det er netop dit tilfælde jeg mente. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

På arbejde havde vi en udendørs hane, vi ikke havde brugt i flere år, da jeg åbnede for vandet lugtede det fælt råddent, kold vand med nedgravet rør.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg vil mene der vil være nogenlunde ligemeget tryk på begge rør når du åbner for den varme hane, altså at brugsvandet på returrøret osse udskiftes.
Ps. Man kan få cirkulations-pumper der tilpasser sig ens forbrugsmønster. 
Da jeg kom fra ferie og åbnede for vandet lugtede det mere end det plejer, dette efter 3 uger uden forbrug.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Da der er som Frank Chr skriver lige meget tryk på begge rør i udgangs punktet vil det varme vand bevæge sig i begge rør ved forbrug. Da cirkulations røret ofte er mindre dimension samt der er en del modstand i pumpen vil der flyde klart mindst i retur røret, men bevægelse vil der være. Så det ville jeg overhovedet ikke bekymre mig om.
Hvis du vil til at blænde returledning af, skal det gøres i begge ender ellers opnår du jo netop stillestående vand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak til jer alle, der til nu har budt ind. Fantastisk forum, hvor man optimere hinandens viden og løsninger på livets udfordringer.
Bedømt på meldingerne til nu - ser det ud til at helt stillestående vand kan blive lidt problematisk, men særligt Frank Chr. og Eriks velunderbyggede indlæg viser at der er tilstrækkelig bevægelse til at det ikke er stillestående - og dermed ikke problematisk.
Er der flere derude, der fortsat har vinkler og synspunkter - er de stadig velkomne!

Afledt heraf: Hvis der er nogen i dette forum, der tør kaste sig ud i en ligevægtsberegning på hvor stort vandspildet uden cirkulation skal være for at det balancerer med varmetabet i rørene og energiforbruget til cirkulationspumpen - kunne dét også være interessant. En disciplin, som jeg har oplevet mange "holdninger" til både den ene og den anden vej - men til nu uden konkret underbygning ud fra installationens specifikke forhold    
Bør komfort ikke tages med i overvejelserne?   
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis