Lægge fliser til skraldespand

Jeg har ved siden af min carport, bag et hegn, et lille område 2 x3 m.

Har tænkt mig at lægge nogle fliser så alle mine skraldespande kan stå der.
Har gravet jorden af så det nu er plant.
Men hvor meget grus behøves man under sådanne gå fliser hvor det i øvrigt ikke behøves at være super pænt.

Skal jorden stampes  før man kommer grus på som man stamper?

Katmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til sådan et formål behøver man ikke gøre alverden ud af det. Jeg har flere gange gjort det på den måde at jeg har skrællet jord/græstørv af med en skovl der gerne må være lidt slidt så den er blevet skarp. På den måde rører jeg ikke det jord der skal blive liggende og det forbliver fast. Dybdemæssigt har jeg taget lidt rigeligt og så er der plads til at lægge et par centimeter sand til at rette af med. Det er nemlig meget lettere at rette af med sand end med jord. Sandet bliver lige komprimeret med et eller andet forhåndenværende eller bare gået lidt i inden det rettes af. Metoden har jeg anvendt til lidt have gang samt rundt om drivhuset. Jeg oplever ikke at fliserne skulle have flyttet sig.
Hvis du har gravet jord af så du har løsnet den ville jeg nok lige gå den efter med fx en stump 4x4 stolpe inden jeg lagde sand på.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Perfekt... var lidt det jeg havde forestillet mig.
rart lige at få det bekræftet.

Min flisegang til huset skulle jeg udvide lidt sidste år og så de fleste lå på et ganske tyndt lag sand.
De ligger fint og har ligget der i mange mange år.
Så hvis der ikke skal køre biler og jorden er hård nok, så er sandet kun til at rette af med som du skriver.

Katmus
i øvrigt.... overvejer at bruge dem her i stedet for stolpe i jord.

https://www.jemogfix.dk/stolpefod-100-x-100-x-750-mm/5101/9013428/

Mine skure er nemlig stolpe i jord og er desværre ved at rådne nogle steder.
Hvis nu tidligere ejer havde brugt de samme så havde det været noget nemmere at udskifte.

Skal de her støbes eller kan man nøjes med bare at pælebore et hul, sætte dem ned i og dække til.
Eller vil de så stå for løst?

Katmus
Den type du linker til er beregnet til at blive banket ned i jorden. Jeg ved ikke hvor gode de er men jeg ville kun anvende dem hvor jeg ville kunne lave vindkryds eller anden form for afstivning.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Desværre er de nok værre end de andre, specielt når vi snakker stolpe til en låge. Der skal ret meget til at kunne holde en låge. Prøv at forestille dig det vrid og bræk der vil være ved overgangen mellem stolpefod og stolpe. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvad ville du gøre for at få en stabil låge så?

Katmus
Jeg ville kikke på stolper i beton, stål eller komposit. Og hvis det drejer sig om et forholdsvis lavt hegn og smal låge ville jeg grave/støbe ned i en 80_90cm. Og jo højere hegn og bredderne låge jo længere må stolpen ned i jorden.
Min erfaring er at træ der graves ned er noget lort. Jeg har set egestolper der var rådnet op i løbet af få år.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

jeg fandt lige ud af at jeg kan hængsle lågen på carport stolpen.
den er godt nok nedgravet men virker frisk og absolut uden råd op til 10 cm under jord.

Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis