Måle Fugt og skimmel i nybyg

Hej.

Jeg er godt igang med at finde fugt i mit hus bygget i 2011.

Fugten befinder sig i hjørner (især venstre) ved vinduer og trækker hen langs væggen i gasbetonen. Bagved filten.

Jeg er i tvivl om det er nyt eller gammelt fugt.

Jeg tænker det både kan være fra da det blev bygget i vinteren. Og de dårlige fuger jeg har i vinduerne.

Hvordan finder jeg ud af om det er levende eller dødt? :)


 Vh.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor har du dårlige fuger? Enten er de skyld, eller der mangler pap mellem sokkel og facadesten.

 

uldal skrev den 14-09-2019 12:03:06

Hvorfor har du dårlige fuger? Enten er de skyld, eller der mangler pap mellem sokkel og facadesten.

Fugerned ved vinderne er sluppet mange steder. 

Jeg har et hus uden udhæng så der kommer meget vand ned af væggene. 

Men ja skulle man ikke tro at der var en dampspærre til at holde fugten fra at komme ind i indervægge?  


 Vh.

Der er nu heller ikke en dampærres funktion, at forhindre fugt udefra i at komme ind, men at forhindre varm fugtig luft indefra i at komme ud og ramme en kold bygningsdel...oftest kommer der skimmel eller lign. der hvor der er en kuldebro, således at der vil være fugtigt, og fugt er jo en glimrende grobund for svamp og skimmel. Så mit bud er at der er en kuldebro nederst på væggen.
mfrost skrev den 14-09-2019 13:37:25

Der er nu heller ikke en dampærres funktion, at forhindre fugt udefra i at komme ind, men at forhindre varm fugtig luft indefra i at komme ud og ramme en kold bygningsdel...oftest kommer der skimmel eller lign. der hvor der er en kuldebro, således at der vil være fugtigt, og fugt er jo en glimrende grobund for svamp og skimmel. Så mit bud er at der er en kuldebro nederst på væggen.

 Mfrost. Tak for svar. 


På billedet her er opbygningen. Der er flamingo imellem gulv og sokkel.

 Vh.

Skulle du ikke få lavet de fuger, når det sted nu er så udsat?? Det jeg mente med murpap, er mellem sokkel og mur. Flamingoen er randisolering mellem gulv og sokkel.

 

Annonce
uldal skrev den 15-09-2019 12:30:05

Skulle du ikke få lavet de fuger, når det sted nu er så udsat?? Det jeg mente med murpap, er mellem sokkel og mur. Flamingoen er randisolering mellem gulv og sokkel.
Jo jeg skal bestemt ha lavet de fuger. Men der er jo mange problemer på sådan et nyt hus.

På huset går "sålbænk" og sokkel ud i et. Hvilket jeg synes er helt tåbeligt på et hus uden udhæng.

Dernæst går pudsen ikke langt nok ind under vinduet. Så fugen som skal gå fra træet på vinduet og ikke alu'en har 2mm at gribe i . Det er som om at vinduet ikke sidder langt nok ude.

Så nu er jeg ved at overveje en sålbænk i alu eller zink - og få skubbet den ind under vinduet og så fuge op.


 Vh.

Det er fordi dine vinduer sidder lidt for lavt og så var mureren nok lidt doven da han pudsede ind under dem

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 16-09-2019 10:02:53

Det er fordi dine vinduer sidder lidt for lavt og så var mureren nok lidt doven da han pudsede ind under dem

 Tak for svar. 

Ok. Skal jeg så få pudset længere ind? Det er vel ikke muligt al lægge en god fuge sådan som det er nu?

 Vh.

Det burde du gøre så skal du jo have afmonteret dine terrasse brædder hele vejen rundt. Tvivler dog på at din fugt skader kun stammer fra det vand der blæses ind under vinduerne

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis