Metal drejebænk

Hej
Vil høre om der er nogle her i forummet der har en drejebænk der hedder CONTIMAC cq6123B som eventuelt har en manual til den ? Jeg er så heldig at jeg har fået fat i sådan en , med en masse værktøj til , men der er ikke nogen manual til og jeg er ny udi metaldrejning så ville gerne kunne læse lidt og jeg har søgt på nettet men har ikke kunne finde noget, håber der er nogle der kan hjælpe.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på fora.,.
Kender ikke lige din maskine, men har stor erfaring i brug af metaldrejebænke, så bare spørg hvis der er ting du er i tvivl om.
De fleste små drejebænke ligner jo hinanden ret meget. Og i manualen over maskinen, er der nok ikke noget om metaldrejning som sådan.

På youtube er der mange gode videoer om metaldrejning

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du ligger et billede op af hvilke stål, og platter du har er det nemmere, at give råd om brugen.
Du kan læse en del her, bla om skærehastighed, Fagteori
Med HM platter i en hobbybænk, vil man ofte køre med 50-150 skæremeter (du kan læse om udregningen i linket)
Så drejer du i en ø 25mm aksel, og vil køre 50 skæremeter, skal du køre ca 650 o/m

Men ofte er man på små drejebænke, prøve sig frem, da de jo ikke altid er så stabile, at man kan køre de anbefalede hastigheder.


Vi prøver igen, i morgen --
Der kom @je_ns mig i forkøbet .. billede op af grejet - så skal der nok komme en masse brugbare råd :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej
Tak for info , lægger nogle billeder op om en uges tid når jeg er hjemme igen.
Annonce
Lai skrev den 14-09-2019 09:27:36

Hej
Jeg er mest i tvivl om hvilke platter og jern jeg skal bruge til de forskellige materialer og hvilken hastighed.

Det står helt sikkert IKKE i manualen.


Hej , når nu der ikke er en højdejustering på min drejeståls holder, hvordan får man så stålet til at ramme lige i center af det man skal dreje ? De fleste drejestål rammer meget fint men stikstålet rammer ca 1,5 mm for højt , hvad gør jeg ??
så kan du evt vippe stålet, med en shims under, eller få fræst af stik stålet.
Shims slipper man aldrig helt for, når man ikke har hurtigskifte
Shims, er det skiver eller bare små stykker stål ?

Shims er små klodser enten af stål eller aluminium. Der er sikkert nogen stykker med til din drejebænk. Dem bruger man til at lægge under stålholder så den passer i højde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis