Tilslutning til gammel lampefatning med 4 huller

Hej
Jeg skal have hængt en lampe op i en gammel fatning. Jeg har før uden problemer hængt lamper op så jeg kender basis, men jeg kan ikke finde ud af fatningen.

Som det ses på billedet er der 4 lodrette huller. I en af disse sidder der hvad ligner to stumper tyk ståltråd (gammel ledning?). I 3 af hullerne kan jeg se en kobberfarvet metalindfatning, mens det sidste bare er tomt.
Mit bud er at ledningerne fra lampen skal nedefra og op i to af hullerne, og så strammes fast fra siden med de små skruer.

Men hvordan ved jeg hvilken ledning der skal hvor?

Den lampe jeg vil montere har ikke jord.

Jeg håber en af jer kan hjælpe.

Mvh
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bedste måde er at måle med et multimeter eller tilsvarende. Du skal have 230V mellem to ledninger til din lampe.
Alternativt “bare” med en polsøger - der skal lampen sidde mellem et hul hvor søgeren og det hvor den ikke gør
Tak, at måle lyder som en god læsning, jeg må se om ikke jeg kender en der har en.
Hvis jeg bruger polsøger så må jeg jo få enten 2 huller med udslag og to uden. Betyder det så noget hvilket er af dem jeg bruger?
Mja, sådan kan man ikke helt regne, der burde kun være én nul i fatningen. Problemet med en polsøger er at den ikke kan “se” en nul. Intet udslag kan jo også være en fase som blot er slukket et sted på væggen og den vil lampen ikke virke ved. Men siden det bare er en lampe, så prøv at koble mellem et hul hhv med og uden polsøger signal.
Du skal bruge de små huller , ikke de store som er til den faste installation som kommer oppe bagfra ,
Glem alt om multimeter , det er enten de de 2 som sidder i den ene sidde eller den anden , prøv dig frem.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak begge to, jeg fik det løst. Jeg endte med simpelt hen at stikle ledningen i de forskellige muligheder indtil der kom lys i lampen. Og du havde ret Karl Smart, det var to huller ved siden af hinnanden der gav gevinst
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis