spørgsmål om schuko og kraft stik

Hej alle :)

Jeg har sådan et her siddende på mit nye bade-værelse:
(der er ingen andre stik på bade-værelset)

Jeg ville gerne sætte en vaske-maskine og en tørre-tumbler op, samt have et normalt 220volt stik til min barber-maskine.

Findes der en nem omformer/fordeler man kan stikke i stikket på billedet, som så giver de 3 stik jeg skal bruge, eller skal jeg have en elektriker ud og lave noget nyt i selve væggen?

Jeg ved ikke om stikket er 220 eller 400 volt.

Jeg ved heller ikke hvilke stik moderne vaske-maskiner og tumblere kommer med i dag, men google synes at sige de hedder "schuko" og ligner normale 220volt stik til forveksling (og skulle have noget jord)
Så mit gæt er jeg skal bruge noget der ligner 3 normale 220volt stik.

Til nød kunne jeg godt nøjes med et enkelt stik til vaske-maskinen, så hvis man kan få en omformer der passer ind i stikket i væggen, og så ender i et stik der passer til en moderne vaske-maskine, så kunne det være en god start (og sikkert billigere end at lave helt nye elektriske stik)
Men findes sådan noget? (altså noget der har den jord-forbindelse der skal være, og ikke er noget Kina-klamp man kan få stød af fordi det ikke er korrekt lavet)

Man tak på forhånd for tips/ideer/svar

jacob.

Mig i varehus: "Dav, jeg har fået at vide, af en fag-mand, at jeg skulle købe en skrue-hammer der passer til flad-pandede nul-tomme møtrikker... Har i sådan en? ...Jeg er ikke så erfaren i gør-det-selv, hvis det gør nogen forskel på den type i vil anbefale jeg køber. Tak"
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med sådan et stil er der normalt 2 eller 3 faser og jord, er du heldig er der også nul med, sikringerne vil typisk være 10 eller 16 ampere.
Tror ikke der findes færdiglavede adabterstik.
Du kan få din elektriker, til at kikke på det, og montere 230 volt stik i stedet for, er der nul med fremme, er det en overkommelig opgave.

Prøv evt at skrue kontakten fri, og tag et billede at ledningerne der komme til den... 

Vi prøver igen, i morgen --
Der er uden tvivl nulleder med når det er i et baderum. Man klipper normalt shuko stikket af og monterer ledning fra vaskemaskine ind i et stik der passer til din stikkontakt LINK. Når det er både vaskem. og tumbler er der ingen problemer med at begge kabler går ind i samme stik. Er det helt lovlig Tjaaaa.
Hvis du ska have 230 v stikkontakt ved siden af til f.eks. barbermaskine så skal det være en uden afbryder, da de må sikres med 16 A. Men det er indgreb i den faste installation og derfor autorisations krævende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svar :)

Jeg har pt barber-maskinen stående i køkkenet og vil egentlig gerne have den ud på bade-værelset. Så jeg tror jeg vil gå efter at lade en elektriker opdatere installationen til en mere moderne, hvor jeg så også får flere stik end det ene der sidder nu.

På den måde vil jeg også kunne sætte både vaske-maskine og tørre-tumbler op på den 'lovlige' måde :) (og dermed også undgå eventuel ballade med bolig-selskabet eller forsikring, hvis der nu skulle ske noget på et eller andet tidspunkt)

Jeg læste på en vaske-maskine sælger's side at de ikke selv monterede andre stik på deres solgte vaske-maskiner, når de installerede dem, så den opgave vil jeg selv stå tilbage med hvis jeg beholder det nuværende kraft-stik i væggen og alle maskiner i vore dage leveres med schuko-stik.
Så jeg tænker, for at fremtids-sikre bade-værelset, kan jeg nok lige så godt bare lade en elektriker ordne det med det samme.

Tak for svar.
jacob.

Mig i varehus: "Dav, jeg har fået at vide, af en fag-mand, at jeg skulle købe en skrue-hammer der passer til flad-pandede nul-tomme møtrikker... Har i sådan en? ...Jeg er ikke så erfaren i gør-det-selv, hvis det gør nogen forskel på den type i vil anbefale jeg køber. Tak"
Jeg ville nok lige konferere med boligselskabet hvis du er lejer, før du bestiller elektriker.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 14-09-2019 11:00:32

Jeg ville nok lige konferere med boligselskabet hvis du er lejer, før du bestiller elektriker.

 Ja du har ret :)


Mig i varehus: "Dav, jeg har fået at vide, af en fag-mand, at jeg skulle købe en skrue-hammer der passer til flad-pandede nul-tomme møtrikker... Har i sådan en? ...Jeg er ikke så erfaren i gør-det-selv, hvis det gør nogen forskel på den type i vil anbefale jeg køber. Tak"
Annonce
Det er da en god ting at få elektriker til at opdatere installationen. Du skal bare forvente lidt murer reparation og især maler reparation bagefter hvis denne dåse skal hugges ud og erstattes af shuko stikdåser. Men det er sikkert ikke noget problem for dig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Murer og maler bagefter... tak for det tip, for det er jo en ekstra økonomisk overvejelse jeg skal have med inden jeg tager nogen endelige beslutninger.

I min forrige lejlighed havde jeg en VVS-mand der ødelagde loftet i forbindelse med udskiftning af et vand-rør. Han efterlod mig en grim svine-sti (loftet hang i laser og der var mudder over næsten hele bade-værelses gulvet) og en meget dårlig erfaring med VVS-arbejde.

Det kan godt være jeg ender med at droppe tørre-tumbler og barber-maskine stik og så bare skifter stikket på selve vaske-maskine (og dem kan man jo få med en slags kombineret tørre-tumbler alligevel) ledningen ud til kraft-stik istedet, for det vil jeg da tro jeg kan selv (jeg er lige flyttet ind her i den nye, så vente-tid på 3 hånd-værkere er min tålmodighed ikke lige gearet til for nuværende)

Et om-former stik man kunne have stukket i kraft-stikket, som så endte i nogle schuko-stik ville have været noget nemmere :) (ligesom man gør med multi-stikdåser til almindelig 220v)

Så mange tak for den advarsel :) (der er mange små ting der tæller med i det samlede)

Mig i varehus: "Dav, jeg har fået at vide, af en fag-mand, at jeg skulle købe en skrue-hammer der passer til flad-pandede nul-tomme møtrikker... Har i sådan en? ...Jeg er ikke så erfaren i gør-det-selv, hvis det gør nogen forskel på den type i vil anbefale jeg køber. Tak"
Skal du lave omformer, så køber du stik som passer, en stump kabel, og så en shuko forlænger. Men det er dan nemmere at lave det kun med den kraft stikprop.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg hælder nok pt mest til at gøre som du nævner her; at skifte stikket der sidder på en ny vaske-maskine til et kraft-stik og så droppe tørre-tumbler og el-stik til barber-maskine (da det alligevel er mere bekvemmelighed end nødvendighed)

Omformer/stik-dåse ideen var bare hvis man kunne få et der gav alle 3 stik uden jeg skulle have håndværkere ud og ændre selve den indbyggede installation (at stikke et færdig-købt stik i væggen er, alt andet lige, trods alt den letteste af alle løsninger :) )0

Men at skifte stik på en ledning, det er jeg ihvertfald nogenlunde sikker på jeg kan uden det giver problemer (Jeg har dog aldrig prøvet med kraft-stik, men 220v og lav-volt stik har jeg prøvet, så det er nok den smarteste løsning og det mindst 'voldsomme' indgreb. Og så kan jeg jo altid gå videre med hånd-værkere senere hvis jeg synes det bare SKAL være :) )

Mig i varehus: "Dav, jeg har fået at vide, af en fag-mand, at jeg skulle købe en skrue-hammer der passer til flad-pandede nul-tomme møtrikker... Har i sådan en? ...Jeg er ikke så erfaren i gør-det-selv, hvis det gør nogen forskel på den type i vil anbefale jeg køber. Tak"
Og så bare en et lille indspark det hedder et alm 230 v ikke 220... 🙃😉
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også