Havetraktor trækker ikke

Hejsa,

Har købt en brugt Yard-Man AF6150 for et par uger siden. Maskinen har en velkørende 15 HK motor som gerne skulle kunne trække den tunge byrde af en brændelæsset anhænger. Dette behov var årsagen til at jeg valgte en model med en større motor.

Traktoren starter som en mis, og klipperen fræser også lystigt rundt. På plan grund kører den også både hurtigt og accelerationsvilligt.

Men når jeg belaster fremdriften, f.eks. med en stejl stigning eller en tung vogn, så går den i stå. Motoren lyder ikke anstrengt - den kunne sikkert sagtens klare mosten - så det virker nærmest som om, transmissionen (som er hydrostatisk) ikke overfører belastning nok til motoren.

Er der en friløbssikring eller lignende, som man kan stramme op? Hvis ikke, hvad kan der så være galt? Hvis jeg ikke får mere kraft ud af de 15 heste, kunne jeg lige så godt have valgt en mindre maskine...

Jeg ser frem til at høre fra jer!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Update: Det er ikke hydrostatisk tranmission men autodrive.
Den rem der driver baghjulene bliver nogle gange for slap og så skal remmen skiftes, er det sådan noget der er galt? Prøv at se side 20-21 her: https://www.manualslib.com/manual/497925/Yard-Man-Autodrive-604.html?page=20#manual

Hvis motoren ikke lyder belastet så er det nok ikke selve motoren der er noget galt med, men som du selv nævner, overførsen fra motor til hjulene.
Remmen er helt ny (skiftet ifm. service før jeg købte den), og den virker umiddelbart fint stram.
En havetraktor er ikke beregnet til at trække tunge ting, er jo kun bygget til at trække sig selv.
Derfor ar det en god ting når man køber brugt, at kikke om der er træk på, er der det er der risiko for den har lidt overlast, især dem med hydrostatisk fremdrift, kan tage skade af overbelastningën, ved at køre med tunge ting.
Men nu skriver du jo din er med autodrive, er det sådan et variatorgear som på den vedhæftede video?
Så er det sikkert din rem der er slidt, eller variatorskiverne der er slør i, eller slap fjeder, men et rimelig simpelt system, der er til at reparere selv, vil jeg mene.



Vi prøver igen, i morgen --
Tak, jeg kigger på det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis