Behandling af gasbeton

Følg tråden
Solynge
Solynge
Solynge Solynge
Hej

Jeg har prøvet at søge på følgende men kan ikke rigtig finde svar, så prøver lige selv at spørge.

Jeg er ved at få lavet en tilbygning, alle indervæggene er af gasbeton.

Jeg vil gerne have at slutproduktet bliver som en vandskuret væg.

Spørgsmålet er så om hvordan jeg når til det punkt. Har selv tænkt 2 muligheder.

1. Først spartel samlinger med alm spartelmasse. Slibe dem og derefter spartle 1-2 gange indtil det er glat, grunde og så male med noget struktur maling af en art.

Alternativ 2 er at pudse samlingerne med et cement produkt (multi 280, kc 50/50/700, eller andet produkt, måske i har en ide) derefter ved jeg ikke om jeg skal give det en omgang tyndpuds, så væggen bliver ens over det hele og til sidst en slutpuds (fiberpuds 360, skalcem 2000, eller lignede, måske i har en ide)

Lyder disse metoder helt hen i vejret og hvad vil i foretrække?? Er der eventuelt noget jeg skal være opmærksom på, med de to muligheder.

Tak

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand
Normalt bruger man et cement / mørtel baseret produkt til gasbeton, hvis det er gasbeton sten det er muret op med. Altså en blok på 20 x 50 cm med mørtelfuger.
Er det lavet med større gasbeton plader f.eks. multi plader, som er limet sammen så kan du bruge vandskuring mørtel direkte. ( det kaldes vist filsning) Er der lim der stikker lidt ud skal det hugges af, og er der huller i f.eks. samlinger fyldes de ud med samme produkt dagen før. Så kan du trække filse mørtel på, og lidt senere køre med fugtig filsebræt i cirkel bevægelser..

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Solynge
Solynge
Solynge Solynge Trådstarter
Det er 40x60 plader.

Jeg har slebet overskydende lim af og slebet så der ikke er store kanter/niveau forskelle.

Der er tog nogle “dybe” huller som skal fyldes ud og ikke alle samlinger er helt fyldt ud med lim, så vil gerne over alle samlinger inden og få fyldt hullerne. Hvad tænker du jeg kan bruge der??
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand
Du kan bruge amme filsemørtel som du skal bruge senere. Kunsten er bare at huller er udfyldt og mørtelen er tør, så du ikke får det slæbt ud af huller igen når du filser.
Jeg ville nok smøre væggen med noget betobinder, inden selv filsningen ( gerne dagen før ) så bliver vandet ikke suget ud af mørtelen med det samme, og du får et mere ensartet udseende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Solynge
Solynge
Solynge Solynge Trådstarter
Okay. Jeg tror jeg bruger en grund puds at fylder huller og “spartle” samlingerne. Smører noget noget betonbinder på væggene, så gasbetonen ikke suger alt vandet ud af mørtlen og så til sidst slutter af med en lip fiberpuds 360.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. gasbeton
    Lav-Hus
  2. GasBeton
    Lav-Hus
  3. gasbeton
    Lav-Hus
  4. Gasbeton revner?
    Lav-Hus
  5. Gasbeton plader